Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Bij het Lely-monument, halverwege de dijk, is een damwandconstructie aangebracht met verankering.
Er moest secuur gewerkt wordt tussen de funderingspalen.

Bij het Lely-monument, halverwege de dijk, is een damwandconstructie aangebracht met verankering.

Ontgraven van damwanden een beste klus

Onderwatergraven is een vak apart. Een vak dat de mensen van Bonneveld goed verstaan. Op de Afsluitdijk bij Kornwerderzand hebben ze in opdracht van bouwconsortium Levvel in totaal drie damwandkuipen ontgraven evenals de doorgang voor de Vismigratierivier. “In totaal hebben we 26.000 m3 klei en zand onder water ontgraven en weggezogen”, aldus projectleider Stefan Albers.

De Afsluitdijk is een prachtig Rijkswaterstaat-project om aan mee te werken, vertelt Albers. “Hier komt onze ervaring en deskundigheid op het gebied van natte ontgravingen goed tot zijn recht. Voor het onderwaterwerk bij Kornwerderzand hebben we het complete plaatje verzorgd: het ontgraven van de natte bouwkuipen, verzorgen van de duikwerkzaamheden, tot en met het storten van onderwaterbeton. Voordeel is dat we voor het onderwatergraven alle noodzakelijke apparatuur en middelen in huis hebben. Denk aan polymeerinstallaties, pontons, slibbakken, knijpers en speciaal ontwikkelde pompinstallaties voor het ontgraven van bouwkuipen.”

Na het leegpompen van de damwanden is het geheel gereinigd en schoon opgeleverd aan Levvel.

Op grote diepte

De drie damwandkuipen bij de keersluis Kornwerderzand leverden uiteraard de nodige uitdagingen op. De grootste damwand gaat tot 16 meter diep. In de grootste damwandkuip komt de gigantische roldeur van 950.000 kilogram zwaar, 56 meter breed en 15 meter hoog. Bij zeer hoge waterstanden wordt deze dichtgeschoven. “Hier moesten we heel secuur te werk gaan omdat we tussen de funderingspalen moesten graven en er dus beperkt ruimte was. Ook waren de damwanden gecoat en mochten ze in geen geval beschadigingen oplopen. Daarom hebben we onder meer met GPS gegraven.” Wat tevens voor de nodige hoofdbrekens zorgde was het feit dat de damwanden verhoogd zijn weggezet in verband met mogelijke zeer hoge waterstanden. “We hebben hier tot een diepte van 16 meter ten opzichte van bovenkant damwand ontgraven. In totaal is ruim 8.000 m3 grond ontgraven en 6.000 m3 zand weggezogen. Bovendien ben je op beschermde waterbodem bezig wat uiteraard ook om de nodige maatregelen vraagt.” Naast het ontgraven heeft Bonneveld de damwanden onder water gereinigd, een grindlaag aangebracht, ontlastbronnen aangebracht en onderwaterbeton gestort. Na het leegpompen van de damwanden is het geheel gereinigd en schoon opgeleverd aan Levvel. 

Zand duurzaam hergebruikt

Ook voor de Vismigratierivier was Bonneveld verantwoordelijk voor het ontgraven van een van de damwandkuipen inclusief het duikwerk, storten van de onderwaterbeton en het schoon maken van de kuip. Albers: “Tijdens het werk reed het wegverkeer door over één deel van de bouwkuip. Ook dat vroeg om nauwgezet werken. Het zand en de klei die hier vrijkwam, is elders op het project duurzaam hergebruikt. In totaal hebben we 9.000 m3 ontgraven en 3.000 m3 gezogen.”

Kort tijdsbestek

Alberskijkt met trots terug op de geleverde bijdrage van Bonneveld. “Dankzij de goede samenwerking met alle betrokken partijen, hebben we met de nodige flexibiliteit en creativiteit alles binnen de gestelde termijn gerealiseerd.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.