Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
“Bij echte lekken sta ik zelf vooraan”

“Bij echte lekken sta ik zelf vooraan”

Ze mogen hem dag en nacht bellen wanneer er een serieuze reparatie moet worden gedaan. Hans Bos, zaakvoerder bij het Belgische Special Industrial Repair, is met zijn bedrijf al 30 jaar lang expert op het gebied van waterdichting en betonsanering.

“Een lekkage laat niet op zich wachten”, zegt Bos. “Daar moet snel en adequaat opgetreden worden.” Dat laatste geldt zeker ook voor de Nieuwe Sluis in Terneuzen, waar SIR reparaties heeft uitgevoerd. “Wij hebben de ervaring en techniek die daarvoor nodig is in huis.”

Bos staat met twee benen in het vak, liefst in de voorhoede. “Bij echte lekken sta ik zelf vooraan”, oppert hij. “Ze mogen me dag en nacht bellen als er serieuze oplossingen nodig zijn. Ook in weekenden en op feestdagen.” Dat geeft meteen de servicegraad bij SIR aan.

Reparatie lekkende peilbuizen

De eerste opdracht die SIR mocht uitvoeren bij de Nieuwe Sluis was een reparatie aan lekkende peilbuizen. “Dat lek bevond zich op -46 meter NAP. De bouwkuip liep vol. Dat lek hebben we met één van onze injectiemethodes gerepareerd. De kunst was om het reparatiemiddel pas op -46 meter NAP eruit te laten komen, daar is echte expertise voor nodig. De pomp bevond zich op -10 meter NAP, de slang moest naar -46 meter NAP. We hebben de slang dus moeten verlengen. De diameter van de peilbuis was niet bekend, terwijl er toch een schijf aangebracht moest worden om het geïnjecteerde materiaal binnen te houden. Mooi werk is dat, als het je vak is.”

Zelf ontwikkelde techniek

Het volgende werk betrof de reparatie van een lekkende damwand. Dat werd door SIR uitgevoerd met in eigen huis ontwikkelde techniek. “Daarna kregen we te maken met een diepwand reparatie, op de naad. Alles is met wiggen en vodden afgekegd, om stroming tegen te houden, waarna de voeg werd geïnjecteerd.”

Actuele reparaties

“We denken mee in de engineering om alles uitvoerbaar te maken, zoals we altijd doen”, vervolgt Bos. Daar zit dan ook een groot stuk meerwaarde bij SIR. “We geven veel advies vooraf en kunnen zo veel problemen voorkomen. Soms zijn we daardoor concurrent van ons eigen werk, omdat repareren nou eenmaal ons werk is. Voorkomen van schade vinden we echter net zo belangrijk en ook daarvoor hebben we de kennis in huis.” Op de vraag waar SIR momenteel aan het werk is, luidt het antwoord: “We gaan aan de slag bij de boortunnel in de RijnlandRoute. Wanneer de tunnelbuis is geboord dan zorgen wij ervoor dat het dichtblok aan het eind van de tunnelbuis waterdicht aansluit op de tunnelringen.

Ondanks het feit dat Bos overtuigd is dat zijn klanten tevreden zijn, kon het volgens hem geen kwaad om daar eens officieel onderzoek naar te laten doen. “Twee maand geleden is er bij ons een HBO-student afgestudeerd op het thema klantenrelaties. Uit een enquête, waarin gevraagd werd of SIR aan de verwachtingen voldeed, bleek dat 80% aangaf dat er zelfs boven verwachting gepresteerd werd. Dat betekent echter niet dat we op onze lauweren gaan rusten, relaties moet je onderhouden. Trots op de uitslag zijn we wel!”, zegt Bos tot besluit.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.