Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Betonnen fietsenstalling over het water naar projectlocatie
Impressie fietsenstalling IJboulevard. (Bron: VenhoevenCS architecture+urbanism)

Betonnen fietsenstalling over het water naar projectlocatie

Aan de noordzijde van station Amsterdam CS verrijst in opdracht van de Gemeente Amsterdam de IJboulevard, een 6.000 m2 tellend wandelgebied aan het IJ. Een projectonderdeel vormt de bouw van een fietsenstalling onder het water. Het raamwerk van deze stalling, die plaats zal bieden aan 4.000 fietsen, wordt gevormd door drie kolossale betonnen caissons. Deze elementen werden door Strukton Immersion Projects vanaf een voorbouwlocatie met behulp van sleepboten naarde projectlocatie vervoerd en hier uiterst precies geïnstalleerd.

Transport en installatie van de elementen.

Al ruim 30 jaar is Strukton Immersion Projects binnen Strukton Civiel dé specialist voor het opdrijven, transporteren en afzinken van tunnelelementen en caissons. “Wij hebben in opdracht van hoofdaannemer Van Hattum en Blankevoort het transport en de installatie van de drie elementen van de fietsenstalling verzorgd”, zegt projectleider Robbert Martens namens Strukton Immersion Projects, dat al vanuit de tender bij het project was betrokken en vanaf het prille begin hecht samenwerkte met Van Hattum en Blankevoort. Feiten die hebben bijgedragen aan een voorspoedig verlopen operatie. “De belangrijkste sleutel tot het succes zit ‘m echter in de ruime expertise die binnen ons bedrijf aanwezig is”, meent Martens. “Door de wederzijdse kennis en kunde vroegtijdig te bundelen, zijn we tot een geweldig mooi eindresultaat gekomen.”

Impressie fietsenstalling IJboulevard. (Bron: VenhoevenCS architecture+urbanism)

Drijvende doos

De drie U-vormige caissons – elk 30 meter breed, 6 meter hoog en variërend in lengte tussen 70, 85 en 90 meter – werden door Van Hattum en Blankevoort op een externe voorbouwlocatie in het westelijk havengebied van Amsterdam gebouwd. Ook schroefde de civiel specialist aan de Ruijterkade de benodigde funderingspalen voor het fietsonderkomen in de bodem van het IJ. Aansluitend was het de beurt aan Strukton Immersion Projects. Martens licht het eind vorig jaar geleverde huzarenstukje toe. “Naast het aanbrengen van diverse sleep- en trekvoorzieningen hebben we met het oog op het transport de kopse kanten van de drie elementen dichtgemaakt met tijdelijke waterdichte schotten van staal. Daardoor ontstond als het ware een doos die kon drijven. Vervolgens is de complete constructie op een ponton gereden. Door dit ponton met water te verzwaren, kwam het steeds dieper te liggen. Uiteindelijk is het ponton eronder weggezakt en ging het element drijven. In een periode van een week zijn de drie elementen een-voor-een op het ponton gereden, drijvend gemaakt en naar een tijdelijke afmeerplek gesleept. Twee weken later konden we een aanvang maken met het 12 kilometer lange transport over het water door het Amsterdams Havengebied.”

Bekend terrein

Eenmaal op de projectlocatie aangekomen, werden de caissons met de grootst mogelijke precisie boven de fundering gepositioneerd. Door de elementen vervolgens te vullen met ballast werden ze nauwkeurig op de funderingspalen afgezonken. Nadat de elementen een-voor-een op de palen geplaatst waren, bleef er 1 meter ruimte tussen de elementen over: de ‘sluitvoegen’. Met externe schotten zijn deze sluitvoegen gedicht en droog gepompt. In deze droge ruimte kon het laatste stukje betonwerk gerealiseerd worden, waardoor de drie losse elementen één grote constructie werden. Het sluitstuk van een mooi project op bekend terrein, zo blijkt. “Tien jaar geleden waren we in de wateren rondom Amsterdam Centraal ook actief”, blikt Martens terug. “Destijds ging het om het afzinken van metrotunnelelementen voor de Noord/Zuidlijn. De daarbij opgedane ervaringen hebben we binnen het gaande project op een mooie manier toe kunnen passen.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.