Platform over civiele techniek & infrastructuur
Betonconstructie ‘ingepakt’ met aluminium voorzetwanden en lamellenbekleding 
De betonconstructie van de toeritten naar de Rottemerentunnel wordt volledig aan het zicht onttrokken door speciaal door Aldowa gevormde akoestische voorzetwanden met aluminium panelen.

Betonconstructie ‘ingepakt’ met aluminium voorzetwanden en lamellenbekleding 

De betonconstructie van de toeritten naar de Rottemerentunnel wordt volledig aan het zicht onttrokken door speciaal door Aldowa gevormde akoestische voorzetwanden met aluminium panelen. Ook de anti-verblindingslamellen in de toeritten worden bekleed met een unieke beplating in diamantvormig zetwerk. Een megaklus voor de specialist in metaal en composiet bekleding, die gelijk ook een deel van de bekleding in de tunnel en op het middentunnelkanaal meepakt.

Aldowa verzorgt wel vaker de bekleding in tunnels en andere kunstwerken en is dankzij die ervaring door bouwcombinatie De Groene Boog gevraagd om een prijs te maken voor de voorzetwanden, de lamellenbekleding en een stukje bekleding in de Rottemerentunnel. “Uiteindelijk hebben we de tender gewonnen, vooral omdat het ‘gevoel’ goed zat”, weet Martien Trouborst, projectmanager bij Aldowa. “Gezien de hoge tijdsdruk waarin alles opgestart moest worden, hebben wij het initiatief genomen om een aantal scrumsessies (lees: snelkookpan ontwerpsessies) te organiseren samen met de technische mensen van de bouwcombinatie en de architect. Op die manier hebben we heel efficiënt het ontwerpproces kunnen doorlopen en voor alle complexiteiten een passende oplossing gevonden.”

Ook voor de anti-verblindingslamellen engineert, levert en monteert Aldowa het aluminium zetwerk.

Vele duizenden panelen

Alle partijen hebben het scrumtraject als zeer positief ervaren, zegt Martien. “Omdat je fysiek bij elkaar zit, worden alle uitdagingen open en eerlijk met elkaar besproken en zie je dat feitelijk alles mogelijk is. Zodoende konden we al vrij snel de standaard paneelmaat (1375 bij 833 millimeter) van de voorzetwanden vaststellen en in productie nemen. Dat was ook wel nodig, want het gaat hier om vele duizenden geperforeerde panelen. En als je weet dat één paneel 15 minuten op de pons ligt, kun je je vast een voorstelling maken van de doorlooptijd. We hebben dan ook flink opgeschaald in de productie om de panelen te maken.” Het zijn niet bepaald standaard panelen. “Door een knik diagonaal over het paneel, zijn in het platte aanzicht niet alle hoeken 90 graden. De linkeronderhoek en rechterbovenhoek staan als het ware uit elkaar. Op de pons is het paneel dus niet haaks en dat maakt het tot een specifieke projectoplossing met maar liefst 15.000 gaatjes per paneel.”

De elementen zijn een kwartslag gekanteld via de opleggers aangevoerd.

Kant-en-klare elementen

Aldowa heeft vervolgens een assemblagestraat ingericht waarin elementen werden gemaakt van drie panelen breed (2,50 meter) en variërend in hoogte van 2,50 meter tot 8,50 meter met daarachter een akoestische isolatie die het weglawaai absorbeert. Martien: “Op die manier hebben we een grote buffer aangelegd om stagnatie tijdens montage te voorkomen. De elementen werden een kwartslag gekanteld en op de opleggers geplaatst. Per drie opleggers was er één truck beschikbaar die pendelde tussen onze tussenopslag en de bouwlocatie. Het project is in die zin dus ook een logistieke uitdaging.” In totaal plaatst Aldowa circa 600 elementen die dus zowel de engineering, productie, assemblage als de montage in eigen hand heeft. “Aan de zuidkant is de toerit naar de tunnel helemaal bekleed, aan de noordkant zijn we net begonnen.”

In totaal plaatst Aldowa circa 600 elementen die dus zowel de engineering, productie, assemblage als de montage in eigen hand heeft.

Diamantvormig zetwerk

In beide toeritten naar de Rottemerentunnel bevinden zich 24 anti-verblindingslamellen om de overgang van daglicht naar de donkere tunnel wat te verzachten. “Het zijn forse betonnen balken dwars boven de weg. De aluminium bekleding om de betonbalken volgt het wegdek naar beneden. De voorste lamel is het kleinst met 1,7 meter hoogte, de lamel het dichtst bij de tunnel is maar liefst 2,7 meter hoog”, legt Martien uit. “Ook hiervoor engineeren, leveren en monteren we het aluminium zetwerk, in dit geval in een diamantvormig motief naar een ontwerp van QWA-architecten. Vanwege de aanpalende woningbouw aan de zuidzijde is de lamellenbekleding ook hier geperforeerd en voorzien van een akoestische isolatie. Aan de noordzijde zijn ze allemaal dicht.” Inmiddels is Aldowa ook hier gestart met de montage, net als met de tunnelbekleding van de eerste 40 meter van de tunnel aan weerszijden.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.