Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Beton heeft in de GWW een enorme duurzame potentie
De Vlotwateringbrug wordt ook wel de vleermuisbrug genoemd. Drie specifieke brugonderdelen bieden verblijfplaatsen voor vleermuizen. Beton vormt een stabiel en aangenaam klimaat voor de beestjes.

Beton heeft in de GWW een enorme duurzame potentie

Circulariteit en CO2-reductie in de GWW

Beton is na water de meest gebruikte grondstof ter wereld en heeft volgens Betonhuis een enorme potentie in de circulaire economie. Zo kan beton 100% worden hergebruikt zonder kwaliteitsverlies, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Ook in de GWW heeft beton een enorm duurzame potentie, zowel qua circulariteit, bouwen voor de natuur als CO2-verlaging.

De betonsector werkt hard aan het realiseren van de circulaire doelen voor 2030. Beton is een uitermate duurzaam bouwmateriaal. “We bouwen in de GWW voor minimaal 100+ jaar. We slopen onze toekomst niet. Maar ook als we korter bouwen, bijvoorbeeld omdat kunstwerken of andere objecten eerder aan vervanging of uitbreiding toe zijn, gaat de betonconstructie nooit verloren. Pas als verplaatsen en hergebruik geen optie meer is, ontleden we de betonconstructie terug in grondstoffen. Die zienswijze levert een heleboel duurzaamheids- en circulariteitsvoordelen op.” Aan het woord is Paul Ewalds, sectormanager betonmortel & coördinator beleid en regelgeving bij Betonhuis. Hij pleit voor hoogwaardige hergebruik én vooral een circulair ontwerp. “Dan maken we de cirkel pas écht rond.”

Een duurzaam en circulair fietspad bij Hoenderloo.

Circulair ontwerpen

Zoals in het Betonakkoord wordt gesteld, komt slechts een deel van de prestaties van beton op de thema’s circulariteit en duurzaamheid van het materiaal zelf. “Het overgrote deel van de te bereiken circulaire doelen ligt in de ontwerpfase”, benadrukt Ewalds. “Er moet aandacht zijn voor een circulair ontwerp en voor de natuur. Hoe kan een constructie gebruikt worden als het de beoogde functie verliest? Het Bouwwaardemodel pleit voor adaptief en remontabel ontwerpen, waarbij ook de betonconstructie aangepast en/of gedemonteerd kan worden op andere gebruikerswensen en functies.” Een mooi voorbeeld daarvan vormt het hergebruik van negentien betonnen liggers van een overbodig viaduct in Groningen. Ze krijgen een tweede leven in een nieuw viaduct over de A1 bij Apeldoorn. Of de Vlotwateringbrug. Drie specifieke brugonderdelen bieden verblijfplaatsen voor vleermuizen. Beton vormt een stabiel en aangenaam klimaat voor de beestjes.

In Deurningen ligt een rotonde met geopolymeren als wegverharding, een product met een lage CO2-emissie.

Beton versus asfalt

Een betonverharding is volgens Jeroen de Vrieze, adviseur Technische Marketing en Statistiek in de GWW bij Betonhuis, een interessant alternatief voor asfalt. “Eén van de belangrijkste voordelen is de lange levensduur. Standaard wordt gerekend met veertig jaar, maar dat kan oplopen tot zeker zestig jaar of langer. Dat is veel meer dan andere verhardingstypen.” Een betonweg is prima te recyclen, waarbij het betongranulaat weer als toeslagstof voor nieuwe betonverharding is te gebruiken. Ook de fundering is recyclebaar. Een ander voordeel is de robuustheid van een betonoppervlak. Door klimaatverandering gebeurt het steeds vaker dat door hevige regenval of overstromingen (denk aan de overstromingen in Zuid-Limburg, Ardennen en Eifel in 2021) weggedeelten onder water komen te staan. De stijfheid van beton blijft bij wateroverlast constant en beton heeft geen last van verzakking of spoorvorming.”

CO2-reductie

Beton is tot slot bestand tegen zeer hoge of lage temperaturen. “Bij zeer hoge temperaturen treden er emissies op bij asfalt, maar beton blijft zowel naar boven als naar de bodem emissieloos en is daarnaast chemisch inert”, geeft De Vrieze aan. De robuuste eigenschappen van beton leiden verder tot veel minder onderhoud. “Dat levert natuurlijk een enorme winst op tijdens de gebruiksfase. Denk aan het verminderen van verkeershinder en stikstofuitstoot tijdens onderhoudswerkzaamheden. Ook ontstaan er minder files en hoeft verkeer niet om te rijden: dat geeft allemaal een reductie van de stikstofuitstoot. Een betonverharding is ook veel vlakker dan asfalt en behoudt ook zijn vlakheid. Hierdoor blijft de rolweerstand laag en kunnen voertuigen tot 6% brandstof besparen op betonwegen. Voor vrachtwagens ligt de winst op circa 2%.”

Blijf op de hoogte

Als kenniscentrum zoekt Betonhuis voortdurend naar nieuwe manieren om bij te dragen aan een betere wereld. Zo is Betonhuis bezig met nóg veiliger werken, maar ook met natuurinclusief en klimaatadaptief bouwen, circulair ontwerpen, slankere constructies en remontabele betonelementen. Kortom, wat het Betonhuis betreft kan er vaker een boom worden opgezet met iedereen die met beton te maken heeft, over hoe we écht voor impact kunnen zorgen. Want met beton maken we het verschil. Wilt u op de hoogte blijven? Abonneer u dan op de nieuwsbrief over duurzaam beton via aanmelden.betonhuis.nl  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.