Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Belgisch-Nederlandse samenwerking

Belgisch-Nederlandse samenwerking

DAF doet het uitstekend in de Benelux, met topplaatsen wat inschrijvingen betreft in de drie landen. Door verschillende maatregelen en nieuwe investeringen werd de efficiëntie van de cabine- en assenfabriek in Westerlo en die van de truckfabriek in Eindhoven opnieuw opgevoerd. DAF produceert hiermee sneller en milieuvriendelijker nieuwe trucks.

Nieuwe lakstraat
De Belgische tak van de productie in Westerlo, waar cabines en assen gemaakt worden, kreeg een nieuwe, state-of-the-art cabinelakstraat. De nieuwe lakstraat vertegenwoordigt een investering van 100 miljoen euro. De investering is zowel bedoeld om milieuvriendelijker te lakken, maar ook om de productiviteit en de kwaliteit nog verder op te voeren. Zo groeide de capaciteit met maar liefst 50 % tot 300 cabines per dag (70.000 per jaar). 

De nieuwe lakafdeling is grotendeels geautomatiseerd en heeft één lakstraat met een lengte van 144 meter. De installatie kan wel 3.000 verschillende kleuren spuiten waaruit klanten kunnen kiezen. Het is één van de meest moderne in de wereld. De fabriek werd gebouwd in samenwerking met de leveranciers Cordeel, Eissenmann en Dürr. Dankzij de geavanceerde laksystemen is een tevens een reductie van 50% van de emissies gerealiseerd.

DAF

In Eindhoven werd dan weer de truckproductie aangepakt met onder meer een nieuwe motorenlijn en krachtiger persinstallaties.


Modernere motorenfabriek
In Eindhoven verrees de afgelopen twee jaar een compleet nieuwe lijn om de blokken en koppen van de Paccar MX-11 motor te bewerken. Dat gebeurde vroeger in Amerika, maar daar heeft men de productiecapaciteit zelf nodig omwille van de populariteit van de Paccar motoren. Voor die bewerkingslijn werd in de fabriek te Eindhoven een oppervlakte van 7.500 m2 vrijgemaakt. Daarna volgde het installeren van 43 ultramoderne machines en 10 robots. Het is meteen het grootste project op het gebied van blokken en koppen sinds de investeringen in Euro 4 en Euro 5. Het gaat om een investering van bijna 40 miljoen euro.

Een andere vernieuwing vinden we in de pershal, waar de komst van een nieuwe pers werd aangegrepen om de hele hal te moderniseren. Die nieuwe pers is een gigant met een eigengewicht van 680 ton en een perskracht van 2.500 ton. De fundering van de pers is elf meter diep en de pers staat op grote schokdempers, zodat hij geen trillingen meer doorgeeft. Met de investeringen in de productielijnen wil DAF het bedrijf klaarstomen voor de toekomst en de groei van de afgelopen jaren. De verankering van de productie in de Benelux is daarbij een belangrijk element. DAF werkt sinds februari 2018 aan een productietempo van 235 vrachtwagens per dag. Mede daarvoor waren de nieuwe investeringen nodig. In 2017 produceerde DAF al een recordaantal trucks, van bijna 61.000. 

DAF

Comfortabel onderweg met een XF 450 FAT 6×4.


Een rit met de XF 450 FAT
Tijdens het bezoek aan de productievestigingen van Eindhoven en Westerlo kregen we tevens de kans om zelf het stuur in handen te nemen om een gloednieuwe XF van Eindhoven naar Westerlo te rijden. Een uitstekende gelegenheid om ons geheugen op te frissen en te begrijpen waarom zoveel chauffeurs bij de grote cabine van de XF zweren. Het ruimtelijk gevoel is bijzonder, dit is nog steeds de grootste cabine qua binnenruimte. Bovendien rijdt de XF bijzonder fijn met een zeer goed stuurgevoel en een aangenaam comfort. De motor en aandrijflijn zijn bijna niet te horen en de chauffeur wordt op alle niveaus ondersteund door doeltreffende assistentiesystemen. Daarbij viel vooral de feilloos en zacht schakelende, geautomatiseerde bak op. Het is zeker geen straf om met zo’n XF dagelijks onderweg te zijn.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?