Keerwanden Maasvlakte 2 OTR Civiel
01:13
29-12-2016

Bekisting kademuur Maasvlakte 2

In opdracht van OTR Civiel levert PERI Nederland b.v. de verplaatsbare bekisting voor de bouw van een betonnen kademuur op Maasvlakte 2 in Rotterdam. Met deze bekisting behaalt de aannemer de benodigde productiesnelheid om een deel van de kade eind 2016 gebruiksklaar te hebben. 

De kademuur heeft een kerende hoogte van 30 meter en maakt onderdeel uit van het project Offshore Terminal Rotterdam. Doel van dit project is het realiseren van een offshore terminal en productielocatie voor monopiles. Deze stalen palen met een lengte van 100 meter worden gebruikt als fundatie voor de windmolenparken in de Noordzee. Via de kade worden de palen op jack-up schepen geladen, om vervolgens naar de plek van bestemming verscheept te worden.

VARIOKIT-systeem
De kademuur bestaat uit een L-vormige, betonnen constructie. De uitvoering hiervan is in handen van OTR Civiel, een combinatie van TBI Infra, Dimco en Dredging International. Begin 2016 gaven zij PERI de opdracht voor de levering van een compleet hydraulisch ontkistbare wandbekisting, die verrijdbaar is over een kraanbaan. Het VARIOKIT-systeem leent zich hier bij uitstek voor. Dit systeem bestaat uit stalen balken en spindels, waarmee in korte tijd vrijwel elke denkbare bekistingsconstructie in elkaar gezet kan worden. De wandbekisting voor dit werk is bijna 24 meter lang en ruim 7 meter hoog. Deze hangt in een portaalconstructie van circa 28 x 12 meter, met aan de onderzijde wielen en aan de bovenzijde hef- en schuifvijzels. De totale constructie weegt zo’n 80 ton.

Storten, ontkisten, verplaatsen
Het VARIOKIT-systeem draagt positief bij aan de productiesnelheid van de betonnen moten. Elke vier dagen levert OTR Civiel een moot op. Op dag één rijdt de kist over de kraanbaan naar de plek waar de moot gestort wordt. Wand- en vloerwapening zijn dan al gevlochten, de kopkisten staan klaar en de ankers zijn gestort. Dan wordt de bekisting gesloten, de centerpennen worden aangebracht en de moot wordt gestort. Eén dag later wordt de moot ontkist. De bekisting is binnen een paar uur verplaatst en kan, na een schoonmaakbeurt, weer klaargezet worden voor de volgende stort. Zo worden er in totaal twintig moten gerealiseerd. Eind 2016 verlaten de eerste funderingspalen de kade. Een deel van de kademuur is dan al gereed, de rest volgt medio 2017.

Tekst: Patricia van der Beek
Beeld: PERI Nederland b.v.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

GROND/WEG/WATERBOUW partners

Aanleg keerwanden door Bosch BetonPlaatsen geluidsschermen A10 door Holland Scherm