Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Behandeling in shop en op locatie
De bewerkingen op locatie vonden plaats in containers en compartimenten.

Behandeling in shop en op locatie

Om fietsbrug Tegenbosch toekomstbestendig te maken, werden alle brugonderdelen eerst apart en daarna als geheel voorzien van beschermlagen in de hoogste kwaliteit. Cuijpers Groep stelde hiervoor een weloverwogen plan van aanpak op en voerde alle stappen systematisch uit.

Om de brug optimaal te beschermen, ondergingen alle staalelementen een behandeling van stralen, metalliseren, twee lagen mist-coat en twee lagen coating. De uitdaging zat in de uiteinden van de staalelementen, die tot en met de montage vrij moesten blijven van coatings. Deze kregen de behandelingen nadat de brug was gemonteerd in Eindhoven. Voor iedere laag werd een strook afgeplakt voor de back-stepping, die ervoor zorgde dat de coatinglagen op de montageplekken overliepen in de reeds in de shop aangebrachte lagen. Omdat de coatinglagen na montage met back-stepping werden aangebracht, werd het systeem op de hele brug egaal.

Stralen op SA 3-niveau

Dankzij deze aanpak konden bijna alle bewerkingen plaatsvinden in de shop van de Cuijpers Groep in Elsloo. Door het stralen werden de staalelementen diepgaand gereinigd en tegelijk enigszins ruw gemaakt voor een betere hechting met de metallisatielaag. “Hiervoor was de norm SA 3 vereist”, vertelt Rob van Hengel van de Cuijpers Groep. “Dat is het hoogste niveau van stralen waarbij al het vuil wordt verwijderd.”

Met back-stepping werden de montageplekken vrijgehouden.

Metalliseren

Bij het metalliseren – oftewel ‘thermisch spuiten’ – werden de elementen voorzien van een vloeibare legering van zink met aluminium. Ook dit gebeurde in de shop van de Cuijpers Groep. “Bij deze bewerking werd de legering door een pistool gevoerd, verwarmd, vloeibaar gemaakt en op het oppervlakte aangebracht”, vertelt Stefan Dejalle. “Hiermee was de onderlaag hoogwaardig beschermd.”

Mist-coating – tussenlagen

“Omdat een dikke laag metallisatie was vereist, hebben we twee lagen mist-coat aangebracht om pinholes, oftewel gaten in de coatinglaag door gasbellen, te voorkomen”, vertelt Dejalle. Vervolgens werden twee tussenlagen aangebracht als extra bescherming van het systeem, waarna de elementen klaar waren voor transport naar Eindhoven en montage.

Werken op locatie

Van Hengel: “Hier zijn de uiteinden exact hetzelfde bewerkt. Om dezelfde hoogstaande kwaliteit te leveren en het milieu te ontzien, zijn de straalwerkzaamheden uitgevoerd in mobiele containers en de conserveringswerkzaamheden in speciaal gebouwde compartimenten. Daarna is de brug schoongemaakt en voorzien van de eindlaag.”

Het vakmanschap van de Cuijpers Groep en de zorgvuldigheid waarmee de behandeling werd uitgevoerd, werden nauwlettend gevolgd door kwaliteitsinspecteurs. Kwaliteitstesten van stralen, zouttesten, stoftesten, hechtproeven en laagdiktemetingen wezen uit dat hier een staaltje van hoogstaande kwaliteit werd geleverd. Fietsbrug Tegenbosch is voorzien van een systeem dat de brug jarenlang zal beschermen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.