de-boer-de-groot-jetty-oosterdok-amsterdam-drijvende-steiger-met-bruggen-foto-ipv-delft-kopieren

Drijvende steiger met bruggen.

01:53
13-09-2019

Beeldbepalende drijvende steiger aan Oosterdokseiland

Sinds 2017 ligt aan het Amsterdamse Oosterdokseiland vlakbij station Amsterdam-Centraal, een drijvende wandelsteiger. Een beeldbepalend prestige object, waardoor het recreatiegebied aan dit water uitgebreid kon worden.

“Na een voorselectie in 2015 zijn wij door Gemeente Amsterdam uitgenodigd om in te schrijven op het werk Jetty Oosterdok (jetty: Engels voor pier)”, vertelt Herke de Groot. Hij is directeur van De Boer & De Groot Civiele Werken, een familiebedrijf uit Harlingen dat gespecialiseerd is in complexe constructieve waterbouw. “Het ging om een UAV-gc werk en betrof het ontwerpen en realiseren van een drijvende steiger met toegangsbruggen en een hoogwaardige vormgeving en materialisatie. Gemeente Amsterdam wilde het recreatiegebied aan het nieuwe Oosterdok vergroten en zo nieuwe verblijfsruimte creëren. Vanwege de waterstandverschillen moest de steiger kunnen drijven. We hebben toen gezorgd voor een plan van aanpak met een door ipv Delft gemaakt ontwerp. De investering zeker waard, aangezien we hiermee de aanbesteding hebben gewonnen!”

Vlakbij Station Amsterdam-Centraal.

 

Verduurzaamd hout

Het ontwerp voorziet in een beeldbepalende steiger van 310 m lang en 7 m breed die bestaat uit een drijvende betonnen bak met een dek van Accoya-houten planken. Het is voor het eerst dat hiervoor in Nederland gemodificeerd dus duurzaam naaldhout in plaats van hardhout gebruikt is. Voor deze houtsoort is gekozen om de steiger een stoere, maritieme uitstraling te geven, plus een zeer lange levensduur (een van de unieke eigenschappen van Accoya). “Samen met het ontwerp zorgde dit bij de aanbesteding voor de onderscheidende punten”, aldus tendermanager Henk Dokter.

Artist impression

 

Onzichtbare constructie

Eveneens werd geëist dat zo weinig mogelijk van de constructie van de onderbouw zichtbaar mocht zijn. Dokter: “Dit heeft geleid tot het op de kop aanbrengen van betonnen bakken (modules van 22 bij 6 m) met een open onderzijde en een met eps gevulde kern. Tussen de bakken in staan 20 m lange stalen verankeringspalen in de bodem en met de kop onder het dek. Ze zorgen voor koppeling van de bakken, maar zodanig dat ze wel kunnen bewegen op de waterstanden.” Vier stalen loopbruggen verbinden de steiger aan het Oosterdokseiland. Ze liggen met een scharnier vast op de kade, maar los op de jetty en bewegen zo met het water mee. Elke loopbrug sluit aan op een van de radiale straten op dit eiland. Verder heeft de jetty lange zitbanken die bestaan uit stalen kokervormige steunpunten met daarop Accoya balken. Bolders in de gordingen aan de achterzijde zorgen ervoor dat recreatievaart kan aanmeren.

Drijvende steiger met houten zitbanken.

 

Verplaatsen Chinees restaurant

Om het project te kunnen realiseren, bleek het eveneens nodig Sea Palace, Nederland’s grootste drijvende Chinese restaurant, 80 m te verplaatsen naar een nieuwe definitieve ligplaats. De Groot: “Daarvoor hebben duikers een hulpframe gelegd om de bak van 40 bij 30 m waarop het restaurant staat en die bijna op de bodem ligt. Vervolgens werd het geheel verplaatst door aan de lieren te trekken. Het vier verdiepingen hoge restaurant ligt nu aan de nieuwe steiger en is alleen zo te bereiken.”

Het ontwerp en de uitgekiende constructie van de steiger zorgden ervoor dat Henk Dokter in 2017 de Amsterdam Bokaal heeft ontvangen. Een prijs voor degene die zich vanuit de markt heeft onderscheiden door goede samenwerking met de gemeente. Hiermee kwam de jetty zodanig in de belangstelling dat voor project Cruquius in Amsterdam een vergelijkbare drijvende steiger werd ontwikkeld.    

Tekst: Irene Teunissen Beeld | ipv Delft

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

GROND/WEG/WATERBOUW partners

gww-nl-03-dehaco-nevelkanon-in-actie-kopieren