Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Arcadis en Cyclomedia storten zich op digitale weginspecties

Arcadis en Cyclomedia storten zich op digitale weginspecties

Advies- en ingenieursorganisatie Arcadis en Cyclomedia, het internationaal toonaangevende bedrijf dat data uit de openbare ruimte vastlegt en omzet in waardevolle inzichten, storten zich op de markt voor digitale weginspecties. De twee bedrijven voeren weginspecties volledig automatisch uit met de expertise van Cyclomedia op het gebied van hoge resolutie 360° panoramafoto’s in combinatie met zeer nauwkeurige LiDAR puntenwolken en een door Arcadis ontwikkeld en verfijnd algoritme. Dat maakten de twee bedrijven donderdag 25 juni bekend.

Met deze disruptieve aanpak zetten Arcadis en Cyclomedia de markt voor weginspecties in beweging. De kwaliteit is ten minste net zo goed als de beoordeling van een gemiddelde weginspecteur. De gevonden wegdefecten kun je via de Street Smart webviewer omzetten naar wegsegmenten van honderd of duizend meter. Zo zien wegbeheerders in één oogopslag waar wegonderhoud noodzakelijk is. En dus is er geen reden meer om de inspecteurs naar buiten te sturen. Wegbeheerders als Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten besparen hierdoor fors op de kosten voor weginspecties. Zo zetten ze hun beschikbare budgetten voor wegonderhoud efficiënter en op de juiste locatie in. Dit zorgt voor effectiever wegonderhoud en minder overlast voor de weggebruiker.

“We verhogen de kwaliteit, verkorten de doorlooptijd en verlagen het werk voor de klant, zodat deze zeer snel in actie kan komen als blijkt dat een wegvak er slecht aan toe is”, zegt Marc Hartsema, bij Arcadis verantwoordelijk voor infrastructuur. “We doen dit met hulp van artificiële intelligentie, dat een algoritme traint om de schades op beelden te herkennen. Bijkomende effecten zijn de veiligheid en milieuvoordelen omdat er veel en veel minder voertuigen ingezet hoeven worden. We zijn er dan ook echt trots op!”

‘’De expertise van Arcadis op het gebied van wegdekinspectie in combinatie met het beeldmateriaal en de puntenwolk van Cyclomedia, maakt de samenwerking uniek’’, zegt Frank Pauli, CEO Cyclomedia. ‘’Onze hoge resolutie beelden kunnen uitstekend worden gebruikt om via kunstmatige intelligentie objecten automatisch te detecteren. In dit geval betreft het wegdefecten, maar zo detecteren we bijvoorbeeld ook reclame-uitingen, verkeersborden, lantarenpalen en verkeerslichten in ons beeldmateriaal.’’

De partijen zijn begonnen met de provinciale wegen en in de loop van het jaar wordt dat uitgebreid. Deze innovatie bieden de partijen ook in andere landen aan.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.