Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Amsterdam kiest voor risico gestuurd onderhoud tunnels

Amsterdam kiest voor risico gestuurd onderhoud tunnels

De afgelopen vier jaar was ÆVO verantwoordelijk voor het onderhoud van de technische installaties van de oudste tunnel in Amsterdam, de IJtunnel.  Toen de gemeente het onderhoud van de IJtunnel, de Spaarndammertunnel, de Michiel de Ruyter tunnel én de Verkeerscentrale Amsterdam in één EMVI aanbesteding op de markt bracht, heeft ÆVO ook weer ingeschreven.

En met succes. Deze relatief kleine dienstverlener uit Hoofddorp mag de komende vier jaar (weer) voor Amsterdam aan de slag. Risico gestuurd onderhoud was, naast duurzaamheid, een thema van de EMVI.

Corné van Dravik, directeur van ÆVO, is uiteraard blij met dit nieuwe contract. “Dit geeft aan dat onze toegevoegde waarde gezien wordt. Wij hebben als totale organisatie een focus en visie op onderhoud en service, bij onze collega-concurrenten, vaak grote civiele aannemers, is dat doorgaans iets minder het geval. Dit resulteert regelmatig in een winnende aanbieding in ons concurrentieveld.  Tijdens de samenwerking met de gemeente Amsterdam op de IJtunnel hebben we veel geleerd van elkaar en gaan we nu samen de volgende stap maken.”

Failure Mode Effect & Criticality Analysis

ÆVO gaat voor de tunnels het zogeheten risico gestuurd onderhoud optimaliseren voor de IJtunnel en versneld implementeren bij de andere kunstwerken. Marco Schepens, maintenance engineer bij ÆVO: “Ons risico gestuurd onderhoud is gebaseerd op FMECA, Failure Mode Effect & Criticality Analysis. Hierin splitsen we de tunnelinstallaties uit in de belangrijkste componenten. Van die componenten wordt op basis van de bestaande kennis en historische gegevens gekeken hoe een component kan falen, wat het effect daarvan is en hoe dat effect met het juiste onderhoud  beheerst kan worden. Dit is een iteratief proces. Storingen worden geëvalueerd. Komen ze vaker voor dan gewoonlijk, hebben we misschien iets over het hoofd gezien en dan passen we onze analyse daarop aan. Telkens stellen we de vraag wat de huidige onderhoudstrategie en onderhoudsvoorschriften zijn en of die nog passen bij de maatregelen die nodig zijn om de kansen en de effecten te verkleinen. Het ultieme doel is het zo laag mogelijk krijgen van de kans op een storing.”

Kostenbewust onderhoud

Daarbij houdt ÆVO de kosten goed in de gaten. Van Dravik: “We doen kostenbewust onderhoud. Waar het met minder onderhoud toe kan, onderbouwen we dat om aan te geven dat het weinig extra risico met zich meebrengt. Bij de kritische deelinstallaties kijken we primair naar de risico’s, bij installaties die minder kritisch zijn kijk je eerst naar de kosten. Die afwegingen maken we samen met de gemeente omdat we samen het beste deze afweging kunnen maken. Wij vanuit technisch perspectief, de gemeente vanuit de impact die het maatschappelijk heeft.”

De komende maanden zullen de gemeente en ÆVO gebruiken om de sinds kort uitgebreide samenwerking verder vorm te geven. Schepens: “Deze opdrachtgever toont veel betrokkenheid, neemt alles zeer serieus en maakt ook duidelijk budget vrij voor het optimaal functioneren en de veiligheid van hun kritische infrastructuur. Daarmee werken wij graag samen en ontstaat een goed risico gestuurd onderhoudsbeleid.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.