Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Amsterdam | De Entree

Amsterdam | De Entree

Één grote schuifpuzzel

Het hele gebied aan de centrumzijde van Amsterdam Centraal krijgt een nieuwe inrichting. Meer ruimte voor voetgangers en fietsers, meer water en vooral minder auto’s. Van stationsgebouw tot Damrak en van Schreierstoren tot en met de Westertoegang wordt het gebied integraal vernieuwd in circa vijf jaar. Projectmanager Joost Beljon van Max Bögl & Partners kenmerkt het project als één grote schuifpuzzel, waarbij de ingrijpende werkzaamheden telkens gefaseerd worden uitgevoerd om zoveel mogelijk rekening te houden met het behoud van de functionaliteit van het gebied.

Hoofdaannemer Max Bögl houdt er een inter­essante filosofie op na over de invulling van het project. “Behalve het realiseren van de nieuwe objecten, is het vooral een grootschalige transformatie die we ter plekke organiseren”, zegt Beljon. “Daarom hebben we ons vanaf de tender al omringd met gespecialiseerde partners waarbij we samen als één team het project aanvliegen. Ter illustratie: dat gaat van advies op het gebied van mobiliteit, geotechniek en ontwerp tot uitvoerende partijen die de kabels en leidingen vernieuwen. Een bewuste keuze, maar essentieel om het project met al zijn verschillende disciplines te doen slagen.” 

Westertoegang en wijziging hoofdroutes
Het gebied rondom het centraal station is zowel op het land als op het water een gigantisch drukke plek. Het hele gebied gaat desondanks volledig op de schop om de ruimtelijke kwaliteit en aansluiting met de stad te verbeteren. Er komt meer ruimte voor de fietser en voetganger en minder ruimte voor autoverkeer. Om zo min mogelijk overlast te veroorzaken voor de omgeving is het project opgedeeld in fasen. Beljon: “We hebben eerst in de eerste helft van 2018 de Westertoegang aangepakt en verdiept om de zogeheten ‘knip’ te zetten, waarbij het doorgaand autoverkeer voortaan achter het station langs rijdt. Het gebied voor het station is autoluw gemaakt. De gemeente wijzigde de hoofdroutes tegelijkertijd met het moment waarop de Noord/Zuidlijn ging rijden, op 22 juli 2018. Dat was dus ook een harde deadline voor de openstelling van de Westertoegang. Op dat moment trad bovendien het nieuwe ov-plan in werking en werden allerlei bus- tramlijnen gewijzigd. Het hele deelgebied Westertoegang is dus naar voren gehaald qua ontwerp, vergunningen en werkvoorbereiding om maar tijdig in gebruik te kunnen nemen. En met succes.”

Fietsenstalling onder water
De Westertoegang en de wijziging in de hoofdroutes was in de faseringspuzzel dus een belangrijke stap, blikt Beljon terug. “Het feit dat het autoverkeer werd verplaatst, creëerde tevens de nodige werkruimte voor het verleggen van kabels en leidingen, het vernieuwen van de weginfra voor de toekomstige bouw van de fietsenstalling onder water. Momenteel zijn we ook bezig met het bouwen van de zogenaamde Cuyperstrap tussen de centrale stationshal (Cuypershal) en de metrohal. Dit doen we met behulp van een unieke vriestechniek, een specialisme van Max Bögl. Via de nieuwe trap kunnen reizigers straks binnendoor van de trein op de metro (en vice versa) overstappen. We creëren dus een extra verbinding onder de grond, waardoor er minder voetgangers zijn op het stationsplein. Zo komt er ruimte voor de vernieuwing van het complete stationsplein. De uitdaging van het bouwen hier zit hem niet zozeer in de doorlooptijd of in complexe constructies, maar vooral in het feit dat het gebied moet blijven functioneren tijdens de werkzaamheden. Zo zijn intussen de rederijen ook al verplaatst naar een tijdelijke locatie en wordt momenteel hard gewerkt aan het verleggen van kabels en leidingen om de bouw van de fietsenstalling mogelijk te maken.”

De Entree

Het op tijd in gebruik nemen van de Westertoegang was een belangrijke stap in de faseringspuzzel (Beeld: Richard Mouw).

In april is de bouw van de fietsenstalling gestart. Beljon: “De fietsenstalling wordt in een bouwkuip gebouwd en biedt straks plaats aan 7.000 fietsen over één laag op circa 7 meter onder NAP. Bovenop de garage komt weer water. Zelfs wat meer dan nu. Dat geeft rust in dit drukke gebied.” Naast deze fietsenstalling wordt er komende jaren ook gewerkt aan het creëren van fietsparkeerplekken elders op het stationseiland. Hierdoor kunnen in de toekomst alle fietsen uit het zicht geparkeerd worden en kunnen uiteindelijk alle fietsenrekken weg uit het gebied. De fietsenstalling krijgt op termijn een ondergrondse verbinding met de metrohal.  


Max Bögl & Partners
De partners van hoofdaannemer Max Bögl zijn:

  • Count & Cooper
  • Knipscheer Infrastructuur
  • Beens Groep
  • Iv-Infra
  • Akson
  • GEO2 Engineering
  • wUrck
  • Goudappel Coffeng
  • Kummler+Matter
  • Alom
  • Van den Heuvel Heesch
  • Installatie Techniek Louwer

Project De Entree
Het gebied aan de centrumzijde van Amsterdam Centraal wordt vernieuwd. Het hele gebied krijgt een nieuwe inrichting met meer groen, meer ruimte voor voetgangers en fietsers en meer water.  Onder het water komt een fietsenstalling voor 7.000 fietsen. En alle tramhaltes en tramsporen worden vernieuwd. Project De Entree sluit straks aan op de Rode Loper het bovengrondse gebied van de Noord/Zuidlijn dat al helemaal is vernieuwd. De werkzaamheden voor de herinrichting van het stationsgebied zijn begin 2018 gestart en duren ongeveer vijf jaar.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.