Platform over civiele techniek & infrastructuur
Wegenbouw & Rail

Altijd de perfecte putrand

van-den-Broek-0548_0001
Met het O-linq-putrandsysteem is de wegbeheerder gegarandeerd van een 100 procent vlakke overgang tussen asfalt en putrand.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | van den Broek Heteren

23 mei 2022 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Niets is zo vervelend als een hoogteverschil tussen wegdek en putrand. Behalve irritant en zelfs gevaarlijk voor de weggebruiker is het lawaai dat ermee gepaard gaat vaak een bron van ergernis voor omwonenden. Met het O-linq-putrandsysteem bewijst van den Broek Heteren dat het ook anders kan. Dit systeem wordt ook op grote schaal toegepast op de N395, waarbij de wegbeheerder gegarandeerd is van een 100 procent vlakke overgang tussen asfalt en putrand. Ook voor de hoofdaannemer biedt het systeem grote voordelen.

O-linq is door van den Broek Heteren in eigen huis ontwikkeld.

Putten in het wegdek zijn onvermijdelijk om onderhoud en inspecties te kunnen uitvoeren aan het onderliggend rioolstelsel. “Traditionele putranden vormen in veel gevallen een bron van ergernis omdat ze door verzakkingen niet meer in lijn liggen met het wegprofiel”, weet Coen van de Craats, bedrijfsleider bij van den Broek Heteren. “Wij hebben de traditionele putrand als het ware ontleed. Het O-linq-systeem bestaat namelijk uit een betonnen overgangsplaat voor plaatsing op de putschacht waarin tijdelijk een metalen plaat wordt aangebracht. Het plaatsen en stellen van de putrand gebeurt pas nadat het asfalt is aangebracht. Dat zorgt voor een ongeëvenaarde vlakheid.”

Vlakke, ononderbroken asfaltlaag

Het O-linq-putrandsysteem vraagt om een gedegen voorbereiding. “De hoofdaannemer, in dit geval BAM, plaatste zelf op de circa 30 putschachten de overgangsplaten met een Poltec-stelmortel”, zegt Van de Craats. Na het aanbrengen van de tijdelijke metalen afdekplaat en een laagje zand, kan het hart vervolgens worden ingemeten middels GPS. Na het aanbrengen van het asfalt is de BAM verzekerd van een vlakke, ononderbroken asfaltlaag. Van obstakels als ‘hinderlijke’ putranden is immers geen sprake, wat minder oponthoud betekent voor de hoofdaannemer. En dan is het onze beurt. Met ons speciaal en uniek ontwikkeld materieel maken we een kernboring in het hart van de put tot op de afdekplaat. Op die manier kunnen we de exacte positie bepalen voor het gecentreerd boren van de putrand. Dan is het vervolgens een kwestie van de putrand exact op de goede hoogte en in de juiste verkanting van het wegdek te stellen. Op die manier is een 100 procent vlakke overgang tussen putrand en asfalt gegarandeerd.”

O-linq is door van den Broek Heteren in eigen huis ontwikkeld. “Het realiseren van de ‘perfecte putrand’ is voor ons gesneden koek en dit doen we dagelijks met meerdere ploegen”, zegt Van de Craats. “We hechten veel waarde aan een goede voorbereiding. We zijn gebrand op het geven van een gedegen advies en denken graag mee in zowel het aanbestedingstraject als het uitvoeringstraject. Ondanks dat wij vaak het sluitstuk van een project zijn, is een goede voorbereiding van cruciaal belang. Dat is op de N395 goed gelukt. Dankzij de goede samenwerking met hoofdaannemer BAM, konden we in een kort tijdsbestek de 30 putranden probleemloos plaatsen.”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht