Platform over civiele techniek & infrastructuur
Nieuws

Alles wat je bouwt heeft impact op mobiliteit

Rotondes tiel website_0[2] kopiëren

20 mei 2021 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

De hele wereld merkt nu al de gevolgen van klimaatverandering; extreme weersomstandigheden zoals droogte, hittegolven en aardverschuivingen. Om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 °C is het essentieel om in 2050 CO2-neutraal te zijn.

Eén van de sectoren waarmee afspraken gemaakt zijn, is de ‘gebouwde omgeving’ waar een duurzaamheidstransformatie gaat plaatsvinden. Ruim 7 miljoen huizen en 1 miljoen gebouwen moeten in 2050 van het aardgas af zijn. De eerste stap die gezet wordt, is dat in 2030 de eerste 1,5 miljoen bestaande woningen verduurzaamd zijn. Vastgoedeigenaren ontkomen er dus niet aan om actie te ondernemen.

Op korte termijn zijn daar al verschuivingen in te zien. Denk bijvoorbeeld aan bestaande kantoorgebouwen die minimaal energielabel C moeten hebben. Dat gaat mogelijk verder, gezien de klimaatdoelstellingen op de langere termijn. Daarnaast gelden er bij nieuwe gebouwen de BENG-eisen, die ervoor zorgen dat alle nieuwe gebouwen (bijna) energieneutraal worden, zowel binnen de woningbouw als de utiliteitsbouw.

De verandering in mobiliteit heeft ook invloed op het bestaande vastgoed. De Rijksoverheid wil in 2050 zorgeloze mobiliteit, voor alles en iedereen. Geen emissies, uitstekende bereikbaarheid en toegankelijkheid voor jong en oud, arm en rijk, valide en mindervalide. Mooie, leefbare en goed ontsloten gebieden en dorpen waarbij mobiliteit de schakel is tussen wonen, werken en vrije tijd. Dit gaat het straatbeeld veranderen. Daarbij kiezen steeds meer gemeenten voor autoluwe steden. Ten eerste om de CO2-uitstoot te verminderen, maar ook omdat de auto veel ruimte inneemt in de stad.

Structuur van de stad zal veranderen

We gaan de bestaande structuur van de stad aanpassen. Wij zien in één van onze segmenten een aantal ontwikkelingen met betrekking tot mobiliteit en de veranderingen in steden. Zo worden parkeergarages steeds vaker aan de randen van de stad gebouwd. Hierdoor kan men zich op een duurzame manier naar het centrum vervoeren. Bijvoorbeeld per elektrische bus, (deel)fiets of andere innovatieve vervoersmiddelen.

In het centrum komen daarentegen meer fietsparkeergarages. Om in een stad van A naar B te komen, is de fiets een steeds populairder vervoersmiddel, voornamelijk door de opkomst van het elektrisch fietsen. Fietsparkeergarages worden hierdoor steeds belangrijker. Doorgaande wegen verdwijnen ten gunste van stadsstraten waar alleen bestemmingsverkeer welkom is. De verkeerssituatie in de binnenstad, met veel voetpaden, fiets(snel)wegen en weinig autowegen, wordt in steeds meer wijken normaal. De totale infrastructuur verandert. Hierdoor wordt het centrum van de stad een plek voor vermaak, een plek om te werken en te leven.

Benieuwd naar de mogelijkheden of heeft u een andere vraag? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via +31 (0)38 460 20 50, mail naar info@triflex.nl of laat een bericht achter via het contactformulier. We helpen u graag verder.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht