Platform over civiele techniek & infrastructuur
Ondergronds Bouwen

‘Alles begint met een eerste vraag’

_DSC9678 kopiëren
De reden om vloeistofdichte goten toe te passen was dat deze goten in de rijroute van de kraan lagen.

Tekst | Jan Mol

Beeld | Nering Bogel BV/Draeckensteijn Media

1 september 2022 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Wat er echter geleverd wordt gaat vaak veel verder

“Klanten komen bij ons met een specifieke vraag. Van daaruit pakken wij het project op, stellen wedervragen en zo gaat de bal rollen. Wat er uiteindelijk geleverd wordt, kan dan ook afwijken van wat er initieel gevraagd wordt.” Aan het woord is Henk Stals, Hoofd Techniek bij Nering Bögel. Ook aan tafel zit projectmanager Martijn Heldens, de heren werpen een licht op de technische processen die Nering Bögel met haar klanten doorloopt. “Klanten kunnen nu eenmaal niet alles weten”, zegt Stals. “Daarom begeleiden we hen vanuit onze expertise naar de beste oplossing voor hun vraagstuk.” Heldens vult aan: “De klant gaat uit van een basisbehoefte, maar vergeet vaak dat er randvoorwaarden bij een project zijn, die van invloed zijn op het totaalplaatje. Wij brengen dat feilloos in kaart.”

Projectmanager Martijn Heldens.

Een kijkje in de technische keuken

“Wanneer we een project van een van onze klanten onder de loep nemen en er met een vakkundig oog naar kijken, dan is het advies dat we uitbrengen vaak uitgebreider dan verwacht. De omvang van een project is vaak veel groter dan de klant oorspronkelijk zelf voor ogen had. Dat heeft alles te maken met het feit dat je als klant nu eenmaal niet alles kunt weten. Wij houden rekening met de invloed die diverse onderdelen binnen een systeem op elkaar hebben. Er spelen zaken mee als natuurkundige invloeden en geldende wet-en regelgeving. Het mooie is dat wij een sluitende oplossing trachten aan te bieden en daarmee ontzorgen we de klant volledig. Bijkomend voordeel is dat alles binnen de geboden oplossing uit één hand wordt geleverd”, aldus Heldens.

Een mooi praktijkvoorbeeld wordt aangedragen door Stals: “Het betreft hier een scheepswerf, waar we al eens materialenhadden geleverd. Deze klant riep de hulp in van een van onze accountmanagers, want hij bouwde een nieuwe werf. Boten komen daar aan in een werkdok, waar de eerste reiniging plaatsvindt. Via een aannemer hadden wij voor deze dok reeds een olieafscheider met een pompput geleverd. De klant bouwde echter een droogdok van 10.000 m2, waar boten onder handen genomen konden worden. Daar had deze klant een aantal goten bedacht, die door ons geleverd moesten worden. Onze eerste vraag luidde: Wat is het voor een terrein? Het terrein bleek onder de categorie ‘niet overdekte werkplaats’ te vallen. Dat bracht een tweede vraag met zich mee: moeten die goten niet vloeistofdicht zijn? Met als volgende vraag: welke regelgeving geldt in deze situatie? Na onderzoek bleek dat een combinatie van standaardgoten en vloeistofdichte goten een vereiste was. De reden om vloeistofdichte goten toe te passen was dat deze goten in de rijroute van de kraan lagen. Een bijkomend advies werd geformuleerd: laat het afvloeiende water uit deze goten eerst door een olieafscheider gaan, voordat het geloosd wordt.”

Door goed te communiceren en duidelijk te overleggen met de aannemer en de opdrachtgever ontstond er een goede samenwerking, die geresulteerd heeft in een doeltreffend en veilig afwateringssysteem.

Extra veiligheidsmaatregelen

Uiteindelijk heeft Nering Bögel het terrein vanwege de omvang opgesplitst in twee segmenten, omdat één installatie niet toereikend was. Heldens legt uit: “We hebben links en rechts een installatie geplaatst. Voor de veiligheid hebben we achter beide installaties een calamiteitenafsluiter geplaatst. Bij problemen dient het hele gootsysteem als calamiteitenbuffer. Op het eindsysteem, waar links en rechts op het oppervlaktewater geloosd wordt, zitten nu terugslagkleppen. Die voorkomen dat bij extreme situaties, zoals springtij, het havenwater in de pijp kan lopen.”

De conclusie die getrokken mag worden is dat de initiële vraag geen milieuveilige situatie had opgeleverd. Door de expertise van Nering Bögel is dat in orde gekomen. Stals noemt het een typisch voorbeeld van hoe een project kan evolueren. “Door goed te communiceren en duidelijk te overleggen met de aannemer en de opdrachtgever ontstond er een goede samenwerking, die geresulteerd heeft in een doeltreffend en veilig afwateringssysteem”, zegt Heldens tot besluit.   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht