Van Ooijen Gouda bestaat inmiddels al meer dan zeventig jaar en is actief in twee takken van sport. “We huizen in de kopgroep van perronbouw Nederland. Stationsrenovaties worden door ons volledig turnkey opgepakt met minimale hinder en maximale effectiviteit”, zegt algemeen directeur Harmen Eijkelenboom. “Daarnaast zijn we sterk in asfaltgerelateerde werkzaamheden. Alle (spoor)wegen leiden naar Van Ooijen Gouda.”
De divisie railinfra focust zich op alle civiele werkzaamheden langs het spoor. “In veel gevallen hebben deze werkzaamheden raakvlakken met perrons, maar we realiseren en onderhouden ook schouwpaden, plaatsen hekwerken en bouwen fietsenstallingen op pleinen van stations”, legt Eijkelenboom uit. “In hoofdzaak op ProRail-grondgebied (Heavy Rail), maar we zijn de laatste jaren ook steeds meer voor Light Rail-opdrachtgevers actief. Onze kracht zit in een aantal zaken. We hebben verstand van techniek, maar tegelijk ook van logistiek. Een perronvernieuwing tijdens een buitendienststelling vraagt om een goede logistieke planning. Er moet in korte tijd zoveel gebeuren. We kunnen het ons niet veroorloven dat onze mensen ter plaatse misgrijpen. Daarnaast beschikken we over een fantastisch team van mensen die niet te beroerd zijn om bij nacht en in de weekenden te werken.”
“Bovenstaande facetten dragen er mede toe bij dat we soms in hele korte tijd (een weekendbuitendienststelling van slechts 52 uur) een volledig perron kunnen vernieuwen”, vervolgt Eijkelenboom. “Dat is een grote opgave. Maar door een zeer gedegen voorbereiding lukt het ons om met een relatief kleine club een enorme berg werk te verzetten.” Behalve tijdens weekendbuitendienststellingen, levert Van Ooijen Gouda ook regelmatig een bijdrage aan nóg omvangrijkere projecten waarvoor een 9-daagse buitendienststelling wordt gepland. “We zijn dan gedurende die periode 24 uur per dag non-stop bezig. Behalve de voorbereiding en uitvoering, verzorgen we veelal ook het ontwerp in eigen huis. Dat maakt ons sterker in de voorbereiding, zodat alles netjes geregeld wordt en de uitvoering keurig op rolletjes verloopt.” Van Ooijen Gouda is tevens één van de contractanten van de ProRail raamovereenkomst Perrons op Norm waarbij de komende jaren diverse stations op de juiste norm worden aangepast, zodat mindervaliden zelfstandig gebruik kunnen maken van de trein.
Van Ooijen Gouda heeft de meest circulaire tegel in zijn assortiment. Beton is een duurzaam bouwmateriaal; heeft een lange levensduur en is goed te recyclen. “Daarom vinden wij het zonde om altijd nieuw beton in te zetten”, zegt Eijkelenboom. “In samenwerking met diverse partijen ontwikkelden we bestratingsmateriaal dat voor 86% uit secundaire betongranulaten bestaat. Deze reststoffen voldoen altijd aan de benodigde CE-markeringen en zijn voorzien van het certificaat Besluit Bodemkwaliteit. Zo borgen we dat het gerecyclede beton kwalitatief gelijkwaardig is aan primair beton.”
Voor het aanbrengen van de bestrating bedacht Van Ooijen Gouda een nieuwe manier van machinaal straten met een speciaal ontwikkelde vacuümklem op een aangepaste spoorkraan. Met deze nieuwe manier van werken, kan er direct vanaf de keerwand machinaal bestraat worden. Deze innovatie kan volgens Eijkelenboom alleen worden toegepast wanneer leverancier en aannemer nauw samenwerken. Behalve duurzaamheid en Arbotechnisch beter, is deze methode sneller dan de traditionele, waardoor het ook nog tijdwinst oplevert.”
In de wegenbouw is Van Ooijen Gouda doeltreffend en efficiënt in het aanleggen en renoveren van wegen en terreinen. Eijkelenboom: “Onze werkzaamheden bestaan uit het aanbrengen en repareren van asfalt en bestrating op wegen, erven of terreinen, terreinen bouwrijp en woonrijp maken en het verzorgen van de ondergrondse infra. Ook deze werkzaamheden voeren we uit met een krachtig team van gemotiveerde professionals. We bouwen en onderhouden wegen voor gebruikers, en werken op een manier die veilig is voor onze medewerkers. We brengen het ongemak voor de directe omgeving terug tot een minimum, zonder dat we inleveren op de kwaliteit. Kortom, we verzorgen alles onder, om en op de weg. In tegenstelling tot onze railinfra activiteiten waarmee we door heel Nederland actief zijn, richten we ons met de wegenbouw vooral op de regio’s Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Rotterdam.”
Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.