Hun afschuifsysteem bestaat dit jaar 21 jaar. Sinds 2008 wordt het Fliegl afschuifsysteem ook gebouwd voor het transport van wegenbouwproducten zoals zand, grind, grond, (vette) klei, (gebroken) puin etc. In de eerste jaren werd dit voornamelijk ingezet als gronddumper en werd het in extreme off-road werkzaamheden uitvoerig getest. De eerste Fliegl afschuifsystemen werden in 2012 aangepast voor asfalt en dat resulteert op dit moment in een doorontwikkeld product dat zeer goed aansluit bij de praktijk.
De praktische voordelen
Er bestaat geen gevaar voor omvallen tijdens het lossen, veiligheid gaat boven alles en het systeem geeft bedrijfszekerheid. Er kan gelost worden in tunnels en gebouwen, onder stoplichten, viaducten en bomen. Het aantal uren stilstand is zeer beperkt, omdat de bak altijd schoon is na het lossen. Ook bij bijvoorbeeld ZOAB, OPA, SURF-asfalt en zeer plakkerige klei. Er wordt horizontaal gelost waarbij toch alle wegenbouw producten vervoerd kunnen worden. Toen Fliegl gebruiker Ton van de Laarse (Millenaar en van Schaijk) werd gevraagd hoe hij zijn afschuiftrailer in een zin samen kon vatten zei hij: ‘’Veilig, wendbaar en erg makkelijk in het onderhoud’’.
Praktijk oplossing om de ontmenging van asfalt tegen te gaan
Fliegl heeft de laatste jaren in samenwerking met onder andere de TU Wenen (A) en de TU Darmstadt (DE) onderzoek gedaan naar de invloed van het Fliegl afschuifsysteem op de ontmenging van asfalt. In deze onderzoeken is geconstateerd dat er met het conventionele kiepen zowel thermische als mechanische ontmenging plaats vindt. Dit wil zeggen dat het product wat gelost wordt niet homogeen in de asfalteermachine gelost wordt en dat resulteert in zeer slechte plekken in het nieuw aangelegde wegdek. Naar aanleiding van deze onderzoeken is verder de volgende conclusie getrokken: De ontmenging van bitumen en van de temperatuur tijdens het transport wordt sterk gereduceerd door het gebruik van het Fliegl afschuifsysteem. Met het afschuifsysteem worden alle lagen asfalt in de bak, grote en kleine bitumen, warm en kouder materiaal tegelijkertijd gedoseerd in de asfalteermachine. Men lost dus een zeer homogeen product wat resulteert in een veel langere levensduur van het asfalt. Dit scheelt de opdrachtgever zeer veel onderhoud in de garantieperiode en tegelijkertijd opereert de opdrachtgever in samenwerking met de transporteur heel duurzaam.