Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Afdichtingsexpert voorkomt ‘wateroverlast’ 
De expansievoegbekisting DHI van Vilton biedt tijdswinst bij bekisten, wapening en storten van meerdere vloermoten.

Afdichtingsexpert voorkomt ‘wateroverlast’ 

Zeker in de winter met potentieel gevaar van opvriezing. Om lekkages en potentiele wegafsluitingen op de Blankenburgverbinding te voorkomen, heeft bouwconsortium BAAK afdichtingsexpert Vilton ingeschakeld.

In eerste instantie is Vilton betrokken bij de grondwaterafdichting van de Hollandtunnel. Later volgen verdere bouwdelen in het traject. De tunnel wordt verdiept gebouwd als een ‘bakconstructie’ met wanden en een vloer in beton. “Om scheurvorming in het beton te voorkomen, wordt om de x-aantal meter een dilatatievoeg opgenomen”, verklaart Addy Hardenbol, technisch specialist beton & infra bij Vilton. “Zo’n dilatatievoeg vormt een open verbinding met het grondwater. Wij leveren vervolgens een rubberen voegenband om die verbinding te dichten en tegelijk de werking van de betonnen vloer- en wandelementen mogelijk te maken.”

De expansievoegbekisting DHI van Vilton biedt tijdswinst bij bekisten, wapening en storten van meerdere vloermoten.

Binnen- en buitenliggende voegenband

Voor de Hollandtunnel levert Vilton een groot aantal meters aan dilatatievoegenband. Hardenbol: “Het gaat om een zogenaamde binnenliggende voegenband met uitwendige stalen platen van het type FMS, geschikt voor toepassing in de tunnelbouw. De voegenband beschikt over een injectieslang die zorgt voor een actieve afdichting aan twee zijden. Daarnaast leveren we ook buitenliggende voegenbanden type AM 350 aan BAAK voor hoger gelegen delen. Deze voegenbanden voorkomen dat zand of grond zich in de dilatatie gaan nestelen.” De voegenbanden worden als systeem geleverd. Vilton draagt zelf zorg voor het vulkaniseren op locatie. “Het lassen van de voegenband gebeurt door onze eigen gecertificeerde medewerkers. Dit om de kwaliteit te garanderen. Datzelfde geldt voor de speciale kruisingen, zoals vormstukken of T-kruisingen. Deze worden bij ons in de fabriek volledig geprefabriceerd en kant-en-klaar aangeleverd aan BAAK.”

Addy Hardenbol is Technisch specialist Beton en Infra bij Vilton met veel ervaring in de sector.

Verloren expansievoeg bekistingsysteem

Een ander systeem waar Vilton goede sier mee maakt in de infrabranche is het verloren expansievoeg bekistingsysteem type DHI met FMS-voegenband. “Het is nog niet aan de orde bij de Blankenburgverbinding, maar kan mogelijk in een latere fase wel van toegevoegde waarde zijn”, zegt Hardenbol. “Het bekisten van één vloermoot met hierin een dilatatievoegenband kost veel tijd. Er moet bekist worden, het FMS-dilatatievoegenband moet gesteld worden, vervolgens wordt het beton gestort en daarna moet er weer ontkist worden. Al met al zeer tijdrovend. Het voordeel van het toepassen van ons verloren bekistingsysteem DHI is dat twee of meerdere vloermoten tegelijk kunnen worden bekist, gewapend én gestort, zonder dat er ontkist hoeft te worden. Dit scheelt enorm veel tijd en is minder arbeidsintensief. Het concept is reeds succesvol toegepast op verschillende infraprojecten.”     

Vilton vulkaniseert op locatie de gewenste lengtes van voegenbanden, maar biedt ook prefab systemen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.