Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Adequaat en snel optreden na schade door explosie
Het afbreken van de Middensluis in Terneuzen in maart 2022 verliep explosiever dan verwacht. Beeld: Top Expertise/Sassevaart)

Adequaat en snel optreden na schade door explosie

200 schademeldingen

Het afbreken van de Middensluis in Terneuzen in maart 2022 verliep explosiever dan verwacht. Als gevolg hiervan kwamen ruim 200 schademeldingen binnen, variërend van gebroken ruiten tot schade aan serres en gevelwerk. Dat is aanleiding voor de experts van TOP Expertise om direct in actie te komen. Aart-Jan Slingerland en Robert Kruik lichten hun betrokkenheid bij de schadeafhandeling toe.

Vanaf het begin van de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen is TOP Expertise betrokken als vast bureau voor eventuele schadeafhandeling tijdens het project, zowel op de bouwlocatie als voor de omwonenden. “Door de onafhankelijke positie, kunnen we snel schakelen bij eventuele calamiteiten”, aldus Kruik, NIVRE-re schade-expert en mededirecteur van TOP Expertise. “Want het snel af kunnen handelen van claims is waardevol voor aannemer én omwonenden. Voor de aannemerscombinatie Sassevaart zijn wij de ontzorgende partij als het gaat om het in behandeling nemen en het correct afhandelen van eventuele schadeclaims.”

Het snel afhandelen van claims is waardevol voor zowel aannemers als omwonenden. (Beeld: Top Expertise)

Directe actie

Tot begin 2022 verliepen de werkzaamheden rondom de bouw van de Nieuwe Sluis zonder noemenswaardige calamiteiten. De geplande plof van de Middensluis in maart 2022 bracht echter verandering in de zaak. Deze was heviger dan verwacht en de plof was op grote afstand te horen en te voelen. Er kwamen schadeclaims van bewoners en eigenaren van diverse gebouwen. Schade-expert en mededirecteur van TOP Expertise Slingerland: “Direct zijn wij in actie gekomen. Na overleg met Sassevaart hebben we een team van ervaren experts op de zaak gezet en een plan van aanpak opgesteld. Door de omvang van het aantal schademeldingen was snel en adequaat optreden noodzakelijk.” Het schadeloket heeft contact opgenomen met schademelders. Direct is gestart met het inventariseren van claims en het uitvoeren van inspecties. Binnen enkele dagen na de explosie zijn de eerste inspecties verricht.

Herstel in natura of compensatie

Van de 200 schademeldingen kregen in augustus 2022 de meeste schademelders duidelijkheid of ze voor compensatie (door middel van herstel of schadeloosstelling) in aanmerking kwamen. Dit was bij meer dan de helft van de meldingen het geval. Een lokale aannemer is voor uitvoering van de herstelwerkzaamheden van schades ingeschakeld. Het streven is om alle dossiers in de eerste helft van 2023 afgerond te hebben.  

Goede afronding

Slingerland: “Wij zijn de schakel tussen verschillende partijen. De uitdaging is om een schade met een goed gevoel voor alle betrokken partijen af te handelen. Hoe eerder en beter een schade afgehandeld wordt, hoe beter het is voor de betrokkenen.” Kruik: “Over het algemeen is onze inzet als positief ervaren door Sassevaart, verzekeraars en schadelijdende partijen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.