Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Aanvang werkzaamheden aan de dienstenhaven bij de Nieuwe Sluis Terneuzen

Aanvang werkzaamheden aan de dienstenhaven bij de Nieuwe Sluis Terneuzen

Op woensdag 11 december 2019 klonk het geluid van een oude scheepsbel in Terneuzen. Deze scheepsbel, van een oud betonningsvaartuig uit Terneuzen, luidde officieel de aanvang van de werkzaamheden aan de dienstenhaven in. Een heuglijk moment, waarbij alle betrokken partijen aanwezig waren.

wilbur-kopieren

Wilbur van Beijnen, disciplineleider waterbouw en lid van het technisch team van de Vlaams Nederlandse Scheldecommissie (VNSC).

 

Voordat deze starthandeling werd verricht, heette projectdirecteur Eric Marteijn iedereen welkom. Daarna gaf hij het woord aan de voorzitter en co-voorzitter van de stuurgroep, Freddy Aerts, afdelingshoofd Maritieme Toegang van departement Mobiliteit en Openbare Werken en Theo van de Gazelle, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Zee en Delta. Leendert Muller, CEO van Muller Maritime Holding, sprak namens alle partijen die een plek krijgen in de dienstenhaven. Vervolgens was het tijd om een symbolische start te maken.

dienstenhaven-20200204-8-kopieren

Het plaatsen van de buispalen.

 

Heiwerkzaamheden gestart

Na het officiële startsein konden de heiwerkzaamheden aan de dienstenhaven beginnen. De dienstenhaven zal als alles volgens planning verloopt eind 2021 klaar zijn. De gloednieuwe diensthaven met gebouw in Buitenhaven West zal dan 385 meter lang zijn en op zijn breedst 90 meter meten. We spreken met Wilbur van Beijnen, disciplineleider waterbouw en lid van het technisch team van de Vlaams Nederlandse Scheldecommissie (VNSC). “Ik houd me vooral bezig met kadeconstructies, afmeervoorzieningen, bodembescherming en hoogwaterveiligheid in het algemeen”, opent Van Beijnen het gesprek. “Voor de werkzaamheden aan de dienstenhaven ben ik projectleider. De voorbereidingen voor de dienstenhaven zijn begonnen. Zo is het bouwterrein op de lange Middenhavendam ingericht, er is grond verplaatst en de inrit is aangepast. Op deze manier kunnen het werkverkeer voor het bouwterrein en de verkeersleiders die naar de verkeerscentrale gaan, die ook op deze dam staat, elkaar niet kruisen.”

dienstenhaven

Aanvoer damwandplanken.

 

In dezelfde week is er een aanvang gemaakt met het trillen van de nieuwe combiwand, een combinatie van stalen buispalen met daartussen damwandplanken. “We zijn gestart met één stelling en tot nu toe volstaat trillen, we hebben nog niet hoeven heien”, legt Van Beijnen uit. “Er wordt van noord naar zuid gewerkt, medio april van dit jaar zouden de heiwerkzaamheden gereed moeten zijn. Aan de noord- en zuidzijde worden kistdammen gerealiseerd, in het tweede kwartaal van 2020 persen we daarvoor circa 100.000 m3 zand. Dat gebeurt gefaseerd. De combiwand moet worden verankerd met strengankers van ongeveer 50m lang. Ter hoogte van het Dienstengebouw interfereren deze ankers met de funderingspalen van het gebouw. Precies werken is daarom noodzakelijk.”

Aanvoer buispalen en damwandplanken.

 

Wie komen er in de dienstenhaven?

De dienstenhaven zal worden gebruikt voor sleepbootdiensten, van Multraship en Boluda, voor de boot van Rijkswaterstaat, voor een politieboot en een douaneboot. Van Beijnen zegt tot besluit: “De dienstenhaven wordt straks dus gebruikt door maritieme dienstverleners die een directe binding hebben met het sluizencomplex van Terneuzen. De nieuwe plek is gunstig gelegen ten opzichte van de Nieuwe Sluis als deze gereed is. Naast de dienstenhaven wordt er ook een dienstengebouw gerealiseerd, alsmede omliggende wegen. In het dienstengebouw worden de Koninklijke Marechaussee, Boluda (voorheen Kotug) en Muller Maritime Holding gehuisvest. Hun boten komen in de dienstenhaven te liggen. Rijkswaterstaat heeft op dezelfde landtong de Nautische Centrale Terneuzen staan.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.