Platform over civiele techniek & infrastructuur
Wegenbouw & Rail

Aanpassing droge blusleidingen station Leeuwarden is regelrechte uitdaging

Het monteren van een dubbele stalen droge blusleiding voor een woontoren met twaalf verdiepingen.

Tekst | Waverail/Chris Elbers

Beeld | Waverail

19 mei 2021 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Daarbij werden onder meer de perrons verlengd en verbreed. Als gevolg hiervan dienen ook de bestaande droge blusleidingen binnen het station te worden aangepast. Een werk dat vanwege het monumentale karakter van het gebouw de nodige uitdagingen met zich meebrengt voor uitvoerder Waverail.

Waverail is fullservice provider voor onder meer droge en natte blusinstallaties, waterinstallaties en wisselverwarming. Specialismen die het bedrijf als engineer, leverancier en installateur van a tot z invult. Ook in Leeuwarden. Maar allereerst licht projectmanager Ernest-Jan Achterhuis het begrip droge blusleiding nader toe. “Een droge blusleiding bestaat uit een leiding met brandkranen, een of meerdere aanvalspunten, leeglopen en ontluchtingspunten. De installatie wordt een droge blusleiding genoemd, omdat ze alleen water bevat tijdens bluswerkzaamheden.”

Doel

Een droge blusleiding heeft als doel de brandweer te voorzien van een leidingsysteem waarmee water snel kan worden getransporteerd, zónder dat hiervoor vele slangen uitgerold hoeven te worden. “De inzet van een droge blusleiding bespaart veel tijd en zorgt ervoor dat het bluswater snel op elke gewenste locatie beschikbaar is”, vervolgt Achterhuis. “Daarbij is het belangrijk dat de installatie bij brand ongestoord blijft functioneren, zodat het vuur geblust kan worden.”

Het koppelen van de 110 mm HDPE droge blusleiding d.m.v. electrolas.

Meer aandacht 

Mede als gevolg van de brand in de Londense Grenfelltoren in 2017 hebben vergunningverleners en bouwers meer aandacht gekregen voor de aanleg van droge blussystemen. Tegelijkertijd bestaan er verschillende factoren die de aanleg en engineering van droge blusleidingen steeds complexer maken. Zo is er een schaarste in de ondergrond als gevolg van de aanleg van nieuwe en de uitbreiding van bestaande netwerken. Daarnaast gelden er strengere eisen wat betreft het veroorzaken van hinder aan gebruikers van gebouwen/infra en zorgt compacter bouwen voor een lastigere toegankelijkheid. 

Complex

Een dergelijke complexiteit speelt deels ook tijdens de aanpassing van de droge blusleidingen in Leeuwarden. “Allereerst zijn de leidingen aangelegd in een rijksmonument. Daar komt bij dat het station tijdens de aanleg open is en we dus rekening moeten houden met de reizigers. Verder zijn in de perrons veel kabels en leidingen aanwezig. Dat beperkt de werkruimtes aanzienlijk. En natuurlijk hebben we te maken met de binnen het spoorverkeer geldende veiligheidsregels”, aldus Achterhuis, die tot slot de projectstatus weergeeft. “De aanpassing van de blusleidingen op perron 1 en 2 hebben we vorig jaar september gemaakt. In deze perrons is ook een nieuwe PE-leiding aangelegd, waarop de bestaande brandkranen zijn gemonteerd. In de loop van 2021 volgt de aanpassing van het derde perron.”     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht