Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Aanleg bouwkuip buitenhoofd Nieuwe Sluis in Terneuzen in volle gang

Aanleg bouwkuip buitenhoofd Nieuwe Sluis in Terneuzen in volle gang

De sluishoofden worden gemaakt in een droge bouwkuip, waarin aan beide zijden van de kolk gewerkt zal worden aan de deurkassen, brugkelder en het nivelleersysteem. Het buitenhoofd, dat is het sluishoofd aan de zijde van de Westerschelde, loopt iets voor qua werk op het binnenhoofd aan de kant van het Kanaal Gent-Terneuzen.

De bouwkuip voor het buitenhoofd is eerst droog afgegraven tot -11 meter NAP, uiteindelijk moet deze -22 meter NAP diep zijn. Om de opwaartse druk op de bodem te reduceren, werd de bouwkuip van het buitenhoofd na het droog afgraven volgepompt met ongeveer 15.000 m3 kanaalwater. Met twee kranen vanaf een ponton van 55 x 22 meter in de kuip werd er daarna nat ontgraven tot -22 meter NAP. Dat is op dit moment in volle gang bij het binnenhoofd.

12.000 Kuub onderwaterbeton

De opgegraven specie bij het nat ontgraven werd grotendeels via het bestaande leidingentracé verpompt. De niet-herbruikbare grond ging voor afvoer naar schepen in Buitenhaven-West. Herbruikbare grond ging via een aftakking in het leidingentracé naar een van de gronddepots elders op het bouwterrein. Na het droog en nat ontgraven was het tijd voor het storten van onderwaterbeton op de bodem van de bouwkuip van het buitenhoofd. Daarvoor is eerst een grindlaag aangebracht, als ondergrond voor één meter onderwaterbeton. Het storten hiervan vond plaats op 4, 5 en 6 augustus 2020, in een volcontinu proces. Maar liefst 24 uur per dag, drie dagen lang werd er met behulp van duikers in totaal 12.000 Kuub onderwaterbeton gestort. Het proces moest aaneengesloten plaatsvinden om de kwaliteit van de betonnen vloer te waarborgen.

Productie in eigen betoncentrales

Op het bouwterrein Zeevaartweg bevinden zich de eigen betoncentrales, waar het onderwaterbeton is geproduceerd. Maar liefst 60 ton cement is er verwerkt, aangevoerd met twee bulkwagens per uur vanuit België. Omdat het proces niet onderbroken mocht worden, lag er een schip met cement klaar als back-up, mocht er met de aanvoer over de weg iets misgaan. Zand en grind voor de productie werden overdag met schepen aangeleverd.

Deze manier van werken paste binnen het plan om de hinder zoveel mogelijk te beperken. Door de betoncentrales op het eigen terrein te hebben, werd voorkomen dat er met betonmixers over de openbare weg gereden moest worden. Tevens kan men door de eigen productie rekenen op een consistente kwaliteit van het onderwaterbeton.

Bouwkuip leegpompen

Inmiddels is het onderwaterbeton uitgehard en wordt de bouwkuip leeggepompt. De dikke betonvloer in combinatie met bemaling zorgen ervoor dat de druk beperkt blijft en de vloer niet kan openbarsten. Het bemalen wordt zorgvuldig en gecontroleerd gedaan. Het grondwater wordt onder de kuip vandaan onttrokken. Dit grondwater wordt daarna teruggebracht in verschillende grondlagen in de buurt, waardoor de invloed op de omgeving nihil is. De waterstanden rond de bouwkuip worden gemonitord, net zoals de stabiliteit van de gevels van verschillende huizen in het centrum van Terneuzen. Daartoe zijn meetbouten in de gevels aangebracht. De droge bouwkuip is zo’n 25 meter diep.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.