Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
A24 Blankenburgverbinding: Spoedklus voor specialist in waterdichting
Polyurea is een hot spray coating, die vanuit een speciaal ingerichte mobiele unit, op een bijna kunstzinnige maar uiterst professionele wijze wordt aangebracht.

A24 Blankenburgverbinding: Spoedklus voor specialist in waterdichting

Op de A24 Blankenburgverbinding werkt bouwconsortium BAAK in opdracht van Rijkswaterstaat hard aan de Hollandtunnel en de toeritten naar de Maasdeltatunnel op 33 meter diepte. Vanwege problemen met leveranties bij de initiële applicateur moest het consortium razendsnel op zoek naar een alternatief. De oplossing werd gevonden bij Special Industrial Repair (SIR) en in het bijzonder bij zusterbedrijf Polyproof.

De dijk krijgt vorm. Onder het grondlichaam bevindt zich de de eerste 1.700 m2 Polyurea.

“Voor het waterdicht maken van circa 7.000 m2 aan tunneldek hadden we in eerste instantie een drietal applicateurs benaderd”, zegt Michael Dekker, projectcoördinator bij BAAK. “Het  werk is gegund aan een partij die het uiteindelijk op het allerlaatste moment toch niet kon waarmaken. De leverancier van deze applicateur kon niet leveren. Om de planning niet te verstoren, moesten we met spoed op zoek naar een alternatief. Via Adcos, leverancier van waterdichte coatings, zijn we met SIR en uiteindelijk Polyproof in contact gekomen. SIR was al bekend bij BAAK als onderaannemer voor het maken van waterdichte injecties. Polyproof heeft vervolgens heel snel en daadkrachtig doorgepakt. Het eindproduct is aanzienlijk duurder, maar wel van een hogere kwaliteit.”

Dankzij de uitzonderlijke chemische eigenschappen is Polyurea hoog reactief en daarmee een ultiem snel uithardende spray met een uitstekende hechting op metaal, beton en schuim.

Olympische medaille 

Polyproof heeft volgens zaakvoerder Hans Bos recent op de Blankenburgverbinding een prestatie geleverd van Olympisch formaat. “Twee weken voordat een gigantisch zandpakket op de toerit naar de afzinktunnel zou worden aangebracht, werden we gevraagd om het tunneldek waterdicht te maken met het product Polyurea. Het is een hot spray coating, die vanuit een speciaal ingerichte mobiele unit, op een bijna kunstzinnige maar uiterst professionele wijze wordt aangebracht. Voor de voortgang van het project was het belangrijk om het snel op te pakken. Gezien de niet geringe omvang van 1.700 m2 en de bekende perikelen met levertijden omdat grondstoffen moeilijk te verkrijgen zijn, best een uitdaging. Op deze momenten merk je hoe belangrijk het is dat je een netwerk hebt van échte partners. Onze leverancier Adcos heeft ons namelijk gigantisch gesteund door de planning om te gooien en exclusief voor ons te produceren. Het maakt dat we in staat zijn om snel te kunnen schakelen.” 

Reactor doseerpomp

Op donderdag kreeg Polyproof de opdracht, precies een week later stond een team van professionals al op het tunneldek. “Ook in die tussentijd is er ontzettend veel werk verzet”, zegt Rens Olij, technisch calculator en verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding en kwaliteitsborging op het project. “We hebben de voorbereiding heel snel en adequaat opgepakt inclusief het opstellen van een werkplan, werkinstructies en een RI&E in samenspraak met BAAK. Eenmaal ter plaatse is het tunneldek eerst met hoge druk schoongemaakt en daarna gedroogd door BAAK. Vervolgens zijn diezelfde dag de primerlagen aangebracht. Daarna is in één laag de Polyurea opgespoten met een temperatuur van 70 graden Celsius vanuit onze meer-componenten reactor doseerpomp.” 

Uiteindelijk hebben de professionals van Polyproof de waterdichting van de eerste 1.700 m2 aan tunneldek in slechts vier dagen gerealiseerd.

Beloopbaar na 13 seconden

Polyurea wordt gevormd door twee componenten. Dankzij de uitzonderlijke chemische eigenschappen is het product hoog reactief en daarmee een ultiem snel uithardende spray met een uitstekende hechting op metaal, beton en schuim. De waterdichte laag is na 13 seconden beloopbaar en na 24 uur kan je er met groot materieel overheen rijden. Het resultaat is een ononderbroken, waterdichte coating, zónder schadelijke effecten voor het milieu. “Direct na het aanbrengen controleren we de laag op hechting, homogeniteit en eventuele oneffenheden. Kritieke punten worden gemarkeerd en direct bijgewerkt. We gaan namelijk uitsluitend voor een 10. Al onze bevindingen worden visueel vastgelegd en gebundeld in dagrapportages, inclusief parameters als weersomstandigheden, en het eindresultaat is bovendien nog getoetst door onze leverancier Adcos.”

Uiteindelijk hebben de professionals van Polyproof de waterdichting van de eerste 1.700 m2 aan tunneldek in slechts vier dagen gerealiseerd. “Je ziet er alleen helaas niets meer van”, zegt Bos. “Een dag later al is BAAK gestart met het aanvullen van het grondpakket, een dijk van zo’n 14 meter op het tunneldek.” Hij is dan ook bijzonder trots op de ad hoc geleverde prestaties. “Met dank ook aan de ondersteuning vanuit BAAK zelf. Zo’n Olympische prestatie kan je alleen maar met z’n allen bereiken.” Bos is ervan overtuigd dat Polyurea veel breder ingezet kan worden in de infra en hint onder meer op het afdichten van parkeerdekken, brugdekken, tunnels, brugpijlers, kanaalgangen, fietsenstallingen, enz. Het product is bovendien wortelbestendig ten behoeve van groendaken, solventvrij, bestand tegen oliën, vetten en chemicaliën en is hierdoor ook een uiterst duurzame toepassing.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.