Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
4D BIM houdt Theemswegtracé ‘op de rails’
Het BIM model van de eindsituatie

4D BIM houdt Theemswegtracé ‘op de rails’

In de haven van Rotterdam komen alle transportvormen in hoge intensiteit samen: over de weg, het spoor en op het water. Met name bij die laatste twee wringt de schoen ter hoogte van de beweegbare Calandbrug bij Rozenburg. Om dit knelpunt te voorkomen, is een slimme omleiding bedacht, zodat het spoorverkeer niet meer de scheepvaartroute doorkruist.

De aanleg van dit 4 kilometer lange Theemswegtracé is een complex project in een uitdagende omgeving met vele stakeholders. Reden om de omlegging in een 4D-model voor te bereiden.


De actuele stand van zaken

“Het Theemswegtracé is een oplossing voor het capaciteitsknelpunt voor het treinverkeer dat verwacht wordt als gevolg van de groei van het spoorvervoer, alsmede de groei in het scheepvaartverkeer van en naar de Brittanniëhaven”, begint Dieter Behaeghel, projectdirecteur van bouwcombinatie SaVe, verantwoordelijk voor de realisatie van de onderbouw. “Het nieuwe tracé loopt over een verhoogd spoorviaduct, krijgt twee boogbruggen en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan. Op die manier komt het toenemende treinverkeer niet langer in het vaarwater van het scheepvaartverkeer, wat de doorstroming zal verbeteren.”

4D-BIM

In de tenderfase, nog vóór de gunning, heeft Infranea opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam ondersteund met het aspect Bouw Informatie Management (BIM) in de aanbesteding. “Het idee was om de planning aan het 3D-model te koppelen, vanwege de vele stakeholders in de omgeving, zodanig dat een aantal logistieke operaties al in het voortraject gesimuleerd konden worden”, legt Jaap de Boer uit, Operationeel Directeur van Infranea. “In overleg met het Havenbedrijf hebben we ons na de gunning vrij kunnen maken om de advieswerkzaamheden op het vlak van BIM voort te kunnen zetten voor de combinatie SaVe. We hebben bij aanvang een BIM Uitvoeringsplan opgesteld dat de BIM-strategie en -processen beschrijft ten behoeve van het succesvol voorbereiden en voltooien van het project. De koppeling van de planning aan het 3D-model is hier bij cruciaal gebleken. 4D BIM heeft daarnaast ook geholpen in de communicatie naar de omgeving om stakeholders te informeren om de verwachtingen te managen op vlak van bouwactiviteiten en veiligheid (wat niet evident is in een complexe industriële omgeving als de Botlek). Het model is daarnaast ook gekoppeld aan andere systemen zoals Relatics wat het eenvoudig maakt om na oplevering het vereiste digitaal opleverdossier te overhandigen aan het Havenbedrijf.”


De omlegging van het Theemswegtracé is in een 4D-model voorbereid. (Beeld: PortPictures/Danny Cornelissen)

Ook voor SaVe zelf biedt het 4D-model volgens Behaeghel veel beter inzicht. “Het neemt een belangrijke plaats in bij de filosofie die we uitdragen als combinatie. SaVe staat voor ‘stick to the plan’, ‘altijd veilig’, ‘verbindend samenwerken’ en een ‘excellente werkvoorbereiding’. Door een project in 4D-BIM uit te werken, ga je als het ware virtueel op voorhand bouwen. Zo krijgen we het inzicht om alle aspecten van het werk in één keer goed te realiseren, waardoor de faalkosten aanzienlijk dalen. Het is zelfs mogelijk om draaicirkels van bouwkranen op voorhand digitaal in het werk uit te testen en kraanposities te controleren in relatie tot de ligging van kabels en leidingen. We koersen mede dankzij 4D-BIM nog steeds op de voorziene einddatum. Niet zo vanzelfsprekend gezien de omstandigheden met corona.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.