In opdracht van TenneT wordt er tussen Eemshaven en Vierverlaten een 40 kilometer lange, 380kV-hoogspanningsverbinding aangelegd. Voor de civiele werkzaamheden in het deelgebied tussen Vierverlaten en Bedum is BAM Infra verantwoordelijk. Zij schakelden op hun beurt Zwaagstra Beton in voor het leveren van de ruim 44.000 betonplaten, die de voorkeur kregen boven stalen rijplaten.
Er komt heel veel duurzame energie aan land in Eemshaven en die moet worden getransporteerd naar de plekken waar het gebruikt wordt. Deze nieuwe verbinding heeft meer transportcapaciteit en er wordt gebruik gemaakt van een ander type mast (Wintrack), waardoor er maar liefst 163 vakwerkmasten uit het Groninger landschap kunnen verdwijnen.
De nieuw aan te leggen hoogspanningslijn loopt door landerijen van grondeigenaren. Het is daarbij zeer belangrijk dat er zo min mogelijk overlast wordt veroorzaakt voor de omgeving en dat het zo netjes mogelijk opgeleverd en achtergelaten wordt. “Dat is ook een van de redenen waarom er gekozen is voor betonnen rijplaten”, zegt André Veerkamp van Zwaagstra Beton. “Betonplaten zijn makkelijk schoon te maken en geven ook veel minder geluidsoverlast dan bijvoorbeeld stalen rijplaten.”
“Bovendien moeten de betonplaten -vanwege het frequente, zware bouwverkeer- een aslast van tenminste 12 ton kunnen dragen.” Zwaagstra Beton leverde maar liefst 44.000 betonplaten van twee bij twee meter. “Grotendeels zijn dat de bekende ‘gladde’ betonplaten, maar daar waar vee veilig en verantwoord moet kunnen oversteken, worden betonplaten met een ruwe toplaag gebruikt”, vervolgt Veerkamp. De keuze voor Zwaagstra Beton was voor BAM Infra een logische stap: niet alleen de prijs-kwaliteitverhouding maar ook de productiecapaciteit van het in Hoogeveen gevestigde bedrijf sluit goed aan bij deze enorme klus.