Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
400 ton aan voorspanstaal
Alle kunstwerken van de nieuwe N69 worden uitgevoerd met voorspansystemen van DYWIDAG.

400 ton aan voorspanstaal

Voor DYWIDAG gesneden koek. Ondanks de toepassing van reguliere systemen wist de leverancier van voorspantechniek zich ook op dit project te onderscheiden van de concurrentie. 

“We zijn door Boskalis al in de ontwerpfase betrokken bij het project om de voorspanning zo efficiënt mogelijk te engineeren”, begint Robert Jansen van DYWIDAG. “Zo iconisch als sommige kunstwerken zijn vormgegeven, zo standaard hebben we in veel gevallen de voorspansystemen kunnen ontwerpen. In dit geval gaat het om negen kunstwerken waarvoor we verspreid over anderhalf jaar zo’n 400 ton aan voorspansystemen hebben geleverd. De bulk betreft het DYWIDAG-voorspansysteem met 19 strengen, incidenteel worden 22 strengen toegepast.”

Door middel van een tandrad met daarachter een strengas wordt de kans op wegslippen geminimaliseerd.

Doorkoppelsystemen

Het merendeel van de dekken is dus van redelijk reguliere oplossingen voorzien. “Al gaat het hier wel om forse dekken. Zo bestaat beekdalbrug Keersop bijvoorbeeld uit vijf segmenten van elk 62,5 meter. Met een totale lengte van ruim 300 meter een uit de kluiten gewassen kunstwerk zo midden in de natuur”, erkent Jansen. “De dekken die gefaseerd zijn gebouwd, vroegen vanzelfsprekend wat meer aandacht qua voorspanning. Ze worden in segmenten gestort, terwijl de voorspanning wél doorlopend moet zijn. Dat maakt het uitdagend, maar biedt ook mogelijkheden om de voorspanning aan te passen op de vraag. Iedere deeloverspanning heeft immers een andere vraag naar voorspanning. We hebben onze expertise gebruikt om de fasering van Boskalis te kunnen volgen. Het doorkoppelsysteem is uitgevoerd met pershulzen in plaats van een wig. Door middel van een tandrad met daarachter een strengas wordt de kans op wegslippen geminimaliseerd.”

DYWIDAG heeft voor dit laatste fors geïnvesteerd in de IT-infrastructuur. “We hebben een enorme digitaliseringsslag gemaakt en daar plukken we nu de vruchten van. Onze montageploegen schrijven real-time op de bouwlocatie alle spanresultaten direct digitaal weg in de cloud. Daardoor versnellen we het goedkeuringsproces aanzienlijk, zodat het bouwproces door ons toedoen zeker geen vertraging oploopt. Op het moment dat de laatste kabel gespannen is, liggen alle gegevens al ter goedkeuring bij de constructeur. In een net, ooglijk en gestandaardiseerd format in plaats van de bekende ‘kladjes’. Het is voor Boskalis een belangrijke reden geweest om voor DYWIDAG te kiezen op dit project”, besluit Jansen.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.