Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
200.000 ton kwalitatief hoogwaardige dijkenklei
De dijkenklei die voor project Dijkversterking Tiel-Waardenburg wordt ingezet is afkomstig van projectgebied Geertjesgolf.

200.000 ton kwalitatief hoogwaardige dijkenklei

Bij een dijkversterkingsproject zijn doorgaans grote hoeveelheden klei nodig om de dijk weer aan de eisen te laten voldoen. Niet vreemd dus dat Aannemingsbedrijf J. den Boer, met diverse kleiconcessies door het land, voor een groot aantal dijkversterkingsprojecten wordt ingeschakeld. Zo ook door bouwcombinatie Mekante Diek, bestaande uit Ploegam, Dura Vermeer en Van Oord, voor de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg.

De Waaldijk is bekend terrein voor Aannemingsbedrijf J. den Boer. “Zo verzorgen we op het tracé tussen Gorinchem en Waardenburg al een aantal jaar de nodige kleileveranties”, zegt directeur Ton Kuijs. “Aannemers weten dat ze bij ons terecht kunnen voor kwalitatief hoogwaardige dijkenklei, en dat komt bij iedere dijkversterking terug. Wat wij hier doen op het tracé tussen Tiel en Waardenburg is niet alleen het leveren van dijkenklei, maar we zetten ook ons losponton BJ1 in, zodat de dijkenklei overgeslagen kan worden op de juiste transportmiddelen.”

Onze kippers beschikken over een gestuurde achteras, zodat je heel kort en haaks op de dijk kunt draaien en kiepen.

Geertjesgolf

De dijkenklei die voor project Dijkversterking Tiel-Waardenburg wordt ingezet is afkomstig van projectgebied Geertjesgolf, een groot zandwinproject tussen knooppunt Ewijk (A50 en N322) en de dorpen Deest en Winssen. “In dit gebied wordt op een duurzame manier klei, zand en grind gewonnen voor toepassing als bouwgrondstof. De klei is van zeer hoogwaardige kwaliteit en kan daarmee ingezet worden als dijkenklei”, verduidelijkt Ton. “De 200.000 ton klei voldoet aan erosie klasse 1, is allemaal schone grond en wordt gefaseerd aangeleverd. Per dag lossen we ongeveer 3.000 ton klei met onze rupsgraafmachine met verlengde giek. Vervolgens wordt de klei via vrachtauto’s van de combinatie verder het projectgebied ingereden.”

Veilig kleitransport 

J. den Boer is via zusterbedrijf Reductum volledig ingericht op het efficiënt en veilig transporteren van klei. “Onze kippers beschikken over een gestuurde achteras, zodat je heel kort en haaks op de dijk kunt draaien en kiepen”, legt Ton uit. “Dat is makkelijker voor de verwerker én veiliger, zeker op dijken waar doorgaans weinig ruimte is bovenop. Daarnaast wordt de auto vóór het kiepen eerst hydraulisch rechtgezet wat de veiligheid ook weer ten goede komt. Net zoals de plastic toplaag in de laadbak, deze voorkomt dat klei blijft plakken aan het kopschot. Want klei aan het kopschot maakt de auto topzwaar met alle risico’s van dien. Gelukkig is hier steeds meer aandacht voor.” Ton vertelt bovendien trots dat de eerste twee elektrische vrachtauto’s zijn aangekocht en dat die op termijn ook worden ingezet op dijkversterkingsprojecten.

Op een veilige en efficiënte manier en met kwalitatief hoogwaardig materieel een (dijkversterkings)project aanvliegen, dat is waar wij als Aannemingsbedrijf J. den Boer en Transportbedrijf Reductum voor staan, resumeert Ton. “En daar hebben we voorlopig onze handen vol aan. Op Geertjesgolf ligt nog ruim 1,5 miljoen ton dijkenklei, genoeg om de komende jaren verschillende dijkversterkingsprojecten te bedienen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.