Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
200.000 ton breuksteen versterken de Markermeerdijken
Trommel van de groeve Hartsteinwerke Sooneck.

200.000 ton breuksteen versterken de Markermeerdijken

Ondanks de vele innovatieve methoden die worden gehanteerd bij het versterken van de Markermeerdijken wordt er ook nog gretig gebruikgemaakt van de traditionele breuksteen. Gezien de enorme hoeveelheden doet de Alliantie voor de leveranties een beroep op Combinatie Rotim & de Beijer VOF (CR&B), een VOF die door beide bedrijven in 2013 is opgericht om de continuïteit van dergelijke grote waterbouwkundige projecten te garanderen en risico’s te beperken.

“Combinatie CR&B is allesbehalve een gelegenheidscombinatie”, begint Edo Heslinga van Rotim. “Het is een combinatie die zich richt op grote projecten omdat we individueel niet in staat zijn om dergelijke projecten te beleveren, vanwege de enorme hoeveelheden of de korte periode waarin geleverd moet worden. Samen kunnen we dat wel. Op kleinere projecten zijn we dus elkaars concurrenten, op andere projecten staan we gebroederlijk schouder aan schouder. In de aannemerij gebeurt dat regelmatig en het blijkt voor ons als toeleveranciers ook gunstig te werken.”

Drie deelgebieden

De combinatie CR&B is geen onbekende van de Alliantie. “De breuksteen op de Marker Wadden, ook een project van Boskalis, hebben we ook mogen leveren”, vervolgt Heslinga. De natuureilanden Marker Wadden zijn recent op de Waterbouwdag 2021 bekroond met de prof.dr.ir. J.F. Agemaprijs. Die wordt eens in de vijf jaar uitgereikt aan het beste en meest innovatieve waterbouwproject van de afgelopen jaren. “Mooi dat we nu op de Markermeerdijken een vervolg kunnen geven aan die samenwerking voor de levering van ruim 200.000 ton breuksteen.” Rob Ebergen van De Beijer Bouwgrondstoffen vult aan: “Het project is voor onze leveranties opgesplitst in drie verschillende deelgebieden: noord, midden en zuid. In sommige situaties dienen we gelijktijdig op deze drie deelgebieden te leveren. Dat heeft nogal een impact qua logistiek en op de groeves. Door zo’n traject als combinatie aan te vliegen, kunnen we bepaalde garanties bieden die voor de Alliantie heel prettig zijn, want op een dergelijk project is continuïteit heel belangrijk.”

Ochtend op de Markermeerdijken, klaar om te lossen.

Onbalans managen

200.000 ton breuksteen is een enorme hoeveelheid. Heslinga: “Als je bedenkt dat hier met name stortsteen in de gradatie 40/200 kg wordt gevraagd, betekent het dat je veel moet produceren en ook veel nevenproducten krijgt in de groeve. Er moet dus een balans worden gevonden. Het is zaak die nevenproducten zoveel mogelijk op andere projecten te kunnen wegzetten. Juist dat maakt de combinatie sterk. Wij als Rotim vertrouwen veelal op groeves in België, terwijl de Beijer zich met name concentreert op groeves in Duitsland. Daarmee zijn we in staat om dit soort onbalans te managen.” Ebergen: “Tel daarbij op dat het qua logistiek ook nog een behoorlijke puzzel is. Niet zozeer qua bereikbaarheid, maar vooral omdat de hoeveelheden per week variëren van 2.000 tot soms wel 10.000 ton. Dan moet je wel uit meerdere bronnen kunnen leveren. In het voortraject hebben we dan ook samen met de Alliantie de logistieke puzzel zo goed mogelijk uitgelegd. We vinden het leuk om mee te denken. Soms spuien we ideeën en gaat de concurrent ermee lopen, maar dat is dan zo. Wij geloven in kennisdeling en betrokkenheid. We hebben als combinatie twee keer zoveel kennis om tot het meest optimale plan te komen. De samenwerking met de Alliantie verloopt dan ook uiterst prettig en constructief.”

Zowel Rotim als de Beijer zijn onafhankelijke familiebedrijven. “We kunnen beiden putten uit een enorm pakket aan oplossingen met heel veel verschillende steensoorten en eigenschappen. Dat maakt ons vooral als combinatie zeer waardevol voor het beleveren van grote projecten. Zo hebben we onder andere de breuksteen geleverd voor de Beatrixsluis, de verbreding van het Twentekanaal, de Afsluitdijk de Flevokust en meer dan een miljoen ton voor de ontgrondingskuilen langs het Spui”, besluit Heslinga.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.