Zelfrijdende trailer betreedt het Europese spoor

Een baanbrekende ontwikkeling voor de infrasector: met de zelfrijdende spoorwegtrailer van AMT Rail Road wordt het transporteren van voertuigen en grote materialen over rail een peulenschil. Dit technische hoogstandje is in eerste instantie gebouwd voor een Zwitserse opdrachtgever. Met de eerste tests achter de rug is het nog slechts een kwestie van tijd totdat de trailer ook over andere Europese spoorwegen kan rijden.

AMT Rail Road is onderdeel van AMT Group, een bedrijf dat 25 jaar geleden begon met motorenrevisie en is uitgegroeid tot een modern productiebedrijf voor retail en industrie. Naast Rail Road heeft AMT Group nog drie divisies: Metaalbouw, Machinebouw en Shop Systems. “Elke divisie heeft zijn specialismen,” vertelt Sven Elst, die samen met Paul en Marc Weytens de directie van AMT Group vormt. “Tegelijkertijd versterken de divisies elkaar op zowel kennis- als uitvoerend niveau.”

AMT Rail Road

Europese wetgeving
“Vijf jaar geleden kwamen we voor het eerst in aanraking met machines op het spoor,” vervolgt Elst. “We bouwden specials voor met name internationale opdrachtgevers, voor gebruik op het spoor. Tijdens die projecten leerden we de behoeften van opdrachtgevers beter begrijpen. Ook vergrootten we onze kennis in wet- en regelgeving. Dat resulteerde erin dat al onze machines volgens de Europese wetgeving worden gebouwd. De machines kunnen, al dan niet met een kleine aanpassing, in vrijwel elk Europees land ingezet worden.”

Standaard machines
Naast de specials voor opdrachtgevers brengt AMT Rail Road diverse standaard machines op de markt. Elst: “Een van de producten die wij in serie maken, is de railtrailer of flatlorrie. Bijzonder aan deze trailer is dat hij naast de Europese typegoedkeuring een Duitse toelating onder EBO §32 heeft. Hiermee is de trailer vrijwel overal binnen Europa inzetbaar.” Andere voorbeelden van standaard machines zijn de voertuigen met Railroad-ombouw, ook wel tweewegvoertuigen genoemd. Dit zijn onder andere dumpers, midigravers en zware krollen (kranen op lorries). Deze voertuigen worden met name toegepast op plekken bij het spoor die moeilijk toegankelijk zijn via de weg. AMT Rail Road levert ook quads met Railroad-ombouw. Deze worden bijvoorbeeld ingezet voor inspecties, kleine werkzaamheden, ontroesten van spoor en personentransport.

AMT Rail Road

Zelfrijdende spoorwegtrailer
De technieken van de trailer en de tweewegvoertuigen komen samen in de zelfrijdende spoorwegtrailer. Elst: “Het voordeel van deze trailer, en zijn niet-zelfrijdende voorganger, is dat je niet al je voertuigen van een dure aanpassing hoeft te voorzien. Bovendien gaat die dure aanpassing niet verloren als je de machine na vijf of tien jaar afschrijft. De spoorwegtrailer gaat naar schatting zo’n twintig jaar mee. Verder heeft de trailer een laadcapaciteit van 45 ton, een afneembare voor- en achterzijde, hydraulische steunpoten en luchtbediende remmen. En doordat de trailer maar een halve meter boven het spoor ligt, kun je hoge machines en producten meenemen.”

AMT Rail Road

Test geslaagd
De zelfrijdende trailer is voorzien van een powerpack van Hydac en rijmotoren van Poclain. Hiermee kan hij zich, met zo’n 20 tot 25 kilometer per uur, autonoom voortbewegen. De trailer kan ook tegen een helling van 60 promille rijden en nog één tot twee aanhangers trekken. Het eerste exemplaar dat AMT geproduceerd heeft, wordt ingezet in Zwitserland. Daar moet hij machines snel transporteren en/of op plekken brengen die normaal moeilijk te bereiken zijn. Op 17 februari jl. is de trailer voor het eerst opgebouwd en succesvol getest. Naar verwachting kan de opdrachtgever hem eind maart in gebruik nemen.

Tekst | Patricia van der Beek  Beeld | AMT Group