Ranke brug met verborgen talent

Om de bereikbaarheid van Amsterdam-Noord per fiets te verbeteren, wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de Bongerdbrug over het Zijkanaal I. De beweegbare fiets- en voetgangersbrug kenmerkt zich door een ranke belijning. De techniek blijft zoveel mogelijk verborgen voor de buitenwereld. Dat gold ook voor de bijzondere constructie die de combinatie Gebr. Beentjes/Hillebrand heeft bedacht om de stremming tijdens realisatie zoveel mogelijk te beperken.

De realisatie van de Bongerdbrug, een ontwerp van FKG architecten aan de zaan, werd door de gemeente Amsterdam aan de combinatie gegund op basis van EMVI. “We hadden niet de laagste prijs, maar wél het beste plan”, zegt bedrijfsleider Jan Mors. “Qua techniek is de brug uitgevoerd als beweegbare brug met een enkel brugdek en één draaipunt, uitgevoerd als een stalen brug met composiet dek en betonnen onderbouw. Het openen en sluiten van de brug gebeurt door hydraulische cilinders die onder het brugdek zijn gepositioneerd. De technische installatie bevindt zich in een kelderconstructie onder water.”

Zijkanaal I
Een winstpunt zat hem in het feit dat alle hijswerkzaamheden vanaf één kant zijn uitgevoerd.

Minimaliseren  van stremmingen
Het plan van Gebr. Beentjes was gericht op het minimaliseren van de stremming op het Zijkanaal I. Mors: “We zijn begonnen met het aanbrengen van de palen ten behoeve van de steunpunten. Hierover hebben we een prefab betonnen U-bak aangebracht die is volgestort met onderwaterbeton. Na het droogzetten van de bak konden we de onderbouw met ophangconstructie in den droge opbouwen, zonder een bouwkuip te hoeven realiseren en met beperkte stremming op de vaarroute. Een ander winstpunt zat hem in het feit dat we alle hijswerkzaamheden vanaf één kant hebben uitgevoerd. De weg over de Buiksloterdijk is niet geschikt voor zwaar verkeer en werd zo ontzien. Dat betekende wel dat we het inhijsen van de drie delen van de stalen brug met een zwaardere (750-tons)kraan moesten uitvoeren. Daarvoor zijn extra maatregelen genomen, zoals het plaatsen van extra ankerschotten om het talud stabiel te houden en extra wapening in de machinekelder om de verhoogde gronddrukken te kunnen opvangen.” 

De combinatie Gebr. Beentjes/Hillebrand legt momenteel de laatste hand aan de Bongerdbrug. De openstelling staat gepland voor eind dit jaar.      

Tekst | Roel van Gils  Beeld | Gebr. Beentjes/Hillebrand
Uitgelichte afbeelding: 
“We zijn begonnen met het aanbrengen van de palen ten behoeve van de steunpunten. Hierover hebben we een prefab betonnen U-bak aangebracht die is volgestort met onderwaterbeton.”