Nieuwe kademuur aan Deep Sea Terminal

Rhenus Logistics heeft begin juli haar nieuwe kademuur aan de Deep Sea Terminal op de Maasvlakte in gebruik genomen. Het gaat om 275 meter aan de oostzijde als aanvulling op de 500 meter kade die het bedrijf reeds aan de zuidkant van de terminal in gebruik heeft. Gebr. De Koning heeft deze kade gebouwd in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam. Projectleider Marc van Leeuwen blikt terug op het omvangrijke project gedurende de vier seizoenen en de samenwerking met Rhenus die hieruit is voortgekomen.

Met de extra kade vergroot Rhenus de capaciteit en daarmee de flexibiliteit van de terminal aan de Antarcticaweg behoorlijk. De stuwadoor richt zich op zogenaamde breakbulklading, zoals pakketten staal en aluminium, projectlading en offshore-gerelateerde projecten. Vooral schepen in dat laatste segment liggen dikwijls langdurig aan de kade, waardoor de ruimte voor andere schepen beperkt was. In overleg met Havenbedrijf Rotterdam is daarom besloten om de kade aan de oostzijde ook geschikt te maken voor deze grote schepen.

Stormseizoen
Als hoofdaannemer van het project heeft Gebr. De Koning het project van A tot Z in eigen beheer uitgevoerd. “Een dergelijk project past goed bij ons bedrijf,” zegt Van Leeuwen. “Na gunning in de zomer van 2016 hebben we eerst de bekleding van de bestaande oeverconstructie met talud verwijderd. Vervolgens hebben we over de gehele lengte van de kade een tijdelijke hulpkuip aangebracht om de nieuwe kade te kunnen realiseren. Die hulpkuip was 5 meter breed en stak aan de bovenkant ruim boven het water uit; hij moest immers de vier seizoenen doorstaan. Ook gedurende het stormseizoen gingen de werkzaamheden gewoon door. Op een bepaald moment bedroeg de waterstand zelfs + 3,20 meter.”

Combiwand diepzeekade

2.600 ton staal
In de hulpkuip heeft Gebr. De Koning de nieuwe kade gerealiseerd, bestaande uit een met strengankers verankerde combiwand met daarbovenop een deksloof van 2 meter breed en 6 meter hoog. Van Leeuwen: “We hebben zo’n honderd buispalen vanaf de bestaande kade aangebracht in een diameter van 1,5 meter en een lengte van 35 meter. Daartussen zijn de damwanden aangebracht met een lengte van circa 20 meter. In totaal gaat het om ongeveer 2.600 ton staal aan buispaal en damwand. De totale lengte aan verankering om de kademuur op zijn plek te houden, is meer dan 6 kilometer; de langste anker is 41 meter lang. Vervolgens is ruim 2.500 m3 beton gestort voorzien van bijna 300 ton aan wapening.”

Kademuur Rhenus Logistics

Intensief project
Na het gereedkomen van de nieuwe kade is de hulpkuip getrokken en heeft Gebr. De Koning circa 90.000 m3 aan grond voor de kade uitgebaggerd om de grote schepen te kunnen laten afmeren. Begin juli 2017 is de nieuwe kade in gebruik genomen. Van Leeuwen kijkt terug op een intensief project. “De planning was hier de grootste uitdaging. De uitvoeringsfase was vrij kort en de werkzaamheden waren van dien aard dat overlap eigenlijk niet mogelijk was. Dat bood weinig ruimte in de planning, maar maakte de planning wel overzichtelijk,” lacht hij. “Door een goede samenwerking met Rhenus Logistics en Havenbedrijf Rotterdam konden we tijdens het baggerwerk, in opdracht van Rhenus Logistics, ook de verharding achter de kade aanbrengen. Op deze manier kon men snel gebruik maken van de nieuwe kade. De dag na de oplevering lag het eerste schip al aan de kade.”

Breakbulklading

Tekst: Roel van Gils  |   Beeld: Gebr. De Koning