Muntbrug heeft weer haar oorspronkelijke uitstraling

De Muntbrug in Utrecht is gebouwd in 1887 en verbindt de Muntkade met de Kanaalweg en de Leidseweg. Vanwege haar hoge leeftijd, de fraaie ijzeren brugconstructie en de bijzondere gietijzeren lantaarns heeft de brug de status van Rijksmonument. Restauraties en renovaties gebeuren dan ook met grote zorg.

In 2015 geeft Rijkswaterstaat aan Knook Staal en Machinebouw de opdracht om de Muntbrug te renoveren en restaureren. Zij doet dit op basis van een UAV-GC-contract dat in 2015 is aanbesteed. Dat zorgt ervoor dat KSM, die als hoofdaannemer de Economisch Meest Voordelige Inschrijving doet, vanaf het begin betrokken is bij de renovatie. Belangrijk aspecten zijn het herstel van de stalen brugconstructie, landhoofden en middenpijler, de vervanging van de elektrotechnische installatie en elektromechanische bewegingswerken, de vervanging van de remmingwerken en het terugbrengen van de oorspronkelijke uitstraling.

Meer dan 600 schadepunten
De renovatie van de brug gebeurt in de hal van KSM. Hiervoor bouwt deze eerst een noodbrug, waarna zij de Muntbrug van haar plaats hijst en naar Moerdijk transporteert. “Hier bleek –na stralen en inspecteren–  dat de brug meer dan 600 schadepunten had,” vertelt Teun Schilt, algemeen directeur van Knook Staal en Machinebouw. “We hebben het aangetaste staalwerk en zo’n 4.500 klinknagels vervangen.”

Hagestein

Werkzaamheden op locatie
Ook in Utrecht worden veel zaken gerestaureerd, waaronder de landhoofden en de middenpijler. Om ook hier het monumentale beeld te optimaliseren, wordt het metselwerk op de hoeken van de middenpijler vervangen door het oorspronkelijke natuursteen. De drie lantaarns aan de ene zijde van de brug worden in oude glorie hersteld. De drie lantaarns voor de andere zijde van de brug zijn op mysterieuze wijze verdwenen en worden daarom nagemaakt. De houten remmingwerken worden geheel vervangen.

Muntbrug Utrecht

Meer risico’s
“Juist die veelzijdigheid maakt projecten in de weg- en waterbouw zo boeiend,” vertelt Schilt. “We werken in het hele land en altijd in het zicht; we kunnen ons werk laten zien en iedereen kan ervan genieten. Anderzijds neemt die veelzijdigheid extra risico’s met zich mee. We moeten regelmatig zaken uitbesteden en zijn dan als hoofdaannemer verantwoordelijk voor het gehele project. Met goede afspraken gaat dat in de regel goed.”

Renovatie stuwcomplexen Hagestein, Amerongen, Driel
Op een minder opvallende plaats, maar minstens even boeiend, realiseert Knook een deel van de renovatie van de drie stuwen, de ‘waterkranen’ van Nederrijn, Waal, IJssel en Lek. In Hagestein, Amerongen en Driel beïnvloeden de stuwen –afhankelijk van de waterstand– het waterpeil. Omdat de installaties van de stuwen dateren uit de zestiger en zeventiger jaren, zijn deze nu aan het eind van hun levensduur. “Juist op dit gebied hebben we veel kennis van zaken,” vertelt Schilt. “Daarom heeft Siemens, de hoofdaannemer, ons erbij gevraagd.”

Brug Ouderijn

Bijzondere uitdagingen
Bij alle schutsluizen worden onder meer de elektromechanische deurbewegingswerken vervangen door elektrohydraulische bewegingswerken; de zes sluisdeuren worden gereviseerd. “Het is een werk met bijzondere uitdagingen,” vertelt Schilt. “Zo mogen we van 1 november tot 1 mei niet werken aan de vizierbogen. In verband met de hoge waterstand moeten deze dan geopend kunnen worden. De spoelrioolinstallaties worden compleet vernieuwd. De spoelrioolschuiven worden geopend om sediment of andere obstakels van de drempel te spoelen, voordat een vizierboog wordt gesloten. Het traditionele bewegingswerk is vervangen door een linator.” Het onderhoud van de stuwen loopt nog door tot half 2021.

Renovatie ophaalburg Leidsche Rijn

Tekst: Liliane Verwoolde   |   Beeld: Knook Staal en Machinebouw


Knook Staal en Machinebouw

  • Restauratie Sluis Leidschendam
  • Renovatie Stuw Lith
  • Nieuwbouw Spaansebrug Rotterdam
  • Restauratie Ouderijnbrug Utrecht
  • Renovatie Sluisdeuren Hansweert en Krammersluis
  • Renovatie ophaalbrug Leidsche Rijn
  • Groot onderhoud Sluis 1 en Marksluis
  • Realisatie Puntbrug Rotterdam
  • Onderhoud stuwen Hagestein, Amerongen en Driel