Kansen voor bouwmaterieel in EMEA-landen

Er liggen talrijke mogelijkheden voor de materieel- en bouwsector in EMEA-landen. Dat blijkt uit het INTERMAT Observatorium. Deze internationale studie heeft INTERMAT, de vakbeurs op het gebied van bouw en infrastructuur die van 23 tot en met 28 april 2018 in Parijs plaatsvindt, laten uitvoeren in twaalf EMEA-landen.

INTERMAT-beursmanager Isabelle Alfano presenteerde het onderzoek tijdens een rondetafelconferentie die door Promosalons Nederland werd georganiseerd bij Bouwend Nederland in Zoetermeer. Andere sprekers waren Jan Hommes, directeur BMWT en Remko Mol, voorzitter Verhurend Nederland. Dagvoorzitter was bouwmaterieeljournalist Pieter de Mos.

Het INTERMAT Observatorium onderzocht 150 bouwprojecten die tot 2030 plaatsvinden in twaalf EMEA-landen (Nederland, Frankrijk, België, Duitsland, Italië, Verenigd Koninkrijk, Algerije, Ivoorkust, Kenia, Marokko, Quatar en de Verenigde Arabische Emiraten. Alfano: “Dit onderzoek is bedoeld om fabrikanten van bouwmaterieel in de vier sectoren van INTERMAT (grondverzet en sloopwerkzaamheden; wegen, materialen en fundering; lifting, handling en transport; bouw en betonsector) te voorzien van een strategische studie om belangrijke groeimarkten en marktkansen te identificeren. En banden met deze markten aan te gaan of te versterken. Deze landen zijn geselecteerd vanwege hun investeringsplannen voor infrastructuur en bouw.” Per land is een analyse gemaakt van onder meer de voornaamste import- en exportmarkten voor bouwmaterieel, de belangrijkste bouwprojecten tot 2030, en de betrokken marktspelers.

INTERMAT
12INTERMAT Paris binnen 2015.

Infrastructurele projecten
Het onderzoek licht de belangrijkste infrastructurele projecten nader toe. Bijvoorbeeld twee omvangrijke tunnelprojecten in Europa. Tot 2035 wordt in Duitsland 182 kilometer spoor aangelegd tussen Kalsruhe en Rastatt, met twee eenrichtingstunnels onder Rastatt (€ 11,6 miljard). Tegelijkertijd wordt tot 2025 gewerkt aan de langste tunnel ter wereld, de Brenner Tunnel tussen Italië en Oostenrijk (€ 8,8 miljard). In Nederland is uitbreiding van de A1, A6, A9 en A10 tussen Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) met 63 kilometer het belangrijkste wegenproject tussen 2012 en 2024. Daarbij worden eveneens twee tunnels, twee bruggen, een aquaduct en honderd viaducten aangelegd (€ 5,1 miljard). 

Kansen
Kortom, kansen voor de Nederlandse bouw- en materieelsector. Jan Hommes van de BMWT, belangenbehartiger van leveranciers van bouwmachines, magazijninrichtingen, wegenbouwmachines en transportmaterieel, onderschrijft dat het er op de Nederlandse markt voor zijn sector sinds 2016 weer veelbelovend uitziet. “Wel hebben we te maken met uitdagingen als duurzaamheid en concurrentie tussen aanbieders. En met de veiligheid van medewerkers, omgeving en materieel. Daarvoor zijn opleiding en certificering essentieel.” 

Remko Mol van Verhurend Nederland ziet eveneens kansen voor de verhuurindustrie van bouwmaterieel. Tegenwoordig ligt de focus meer op het bouwproces dan het materieel zelf, waarbij toeleveranciers partners worden. In Nederland stijgt de omzet sinds 2014 weer. Daarom zullen de investeringen in de vloot toenemen, want het is altijd goedkoper om te huren dan te kopen.” 

INTERMAT
INTERMAT Paris buiten 2015.

INTERMAT
Voor bedrijven uit de bouw- en materieelsector is een bezoek aan INTERMAT de moeite waard. Op deze internationale vakbeurs kunnen marktspelers uit Europa, Midden-Oosten en Afrika elkaar op diverse manieren ontmoeten. Alfano: “Bijvoorbeeld tijdens de rondetafelconferentie over ‘Materieelverhuur in de komende tien jaar’.”   

Tekst | Irene Teunissen  Beeld | Promosalons Nederland