INFRA EXPO: nationale vakbeurs over wegenaanleg, vaarwegen en infrastructuur

Aannemers in grond- weg-, waterbouw en railtransport. Leveranciers van bouwmaterialen. Studiebureaus. Rioleringstechnieken.  Logistieke haveninrichtingen en -voorzieningen voor railtransport én civiele technische infrastructurele werken. De vakbeurs en congres INFRA EXPO, die op 16 en 17 mei 2018 in de Brabanthal in Leuven plaatsvindt, biedt het allemaal. 

De vakbeurs, die in samenwerking met betrokken organisaties en overheden georganiseerd wordt, bevat ook een eendaags congres dat handelt over de verbeteringen van het Scheldebekken. Dit beslaat het gebied in Frankrijk, België en Nederland dat door de Schelde bevloeid wordt. “Deze verbeteringen zijn noodzakelijk om de havens en industrieën te kunnen laten groeien,” vertelt Rein van Vliet, oprichter en eigenaar van ESC International, een bedrijf dat zich richt op de organisatie van vakbeurzen in de infrasector. Eerder was Van Vliet de drijvende kracht achter het congres en beurs ‘Bouwen in Water en World Water Works’,  toonaangevende internationale 2-daagse platforms. Laatst genoemde editie vond in maart vorig jaar plaats in Antwerpen Expo en richtte zich in belangrijke mate op infrastructurele verbindingen door bruggen-, sluizen- en tunnelbouw, de toegankelijkheid van havens en vaarwegen alsmede het achterland. Ook was hij  betrokken bij het congres van over nieuwe, grotere zeesluis bij Terneuzen. Vlaanderen en Nederland bundelen hierbij hun krachten. Het sluizencomplex, dat als de belangrijkste toegangspoort naar de havens van Terneuzen en Gent te boek staat, zorgt voor een scheepverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk. De nieuwe sluis verbetert de doorstroming voor de binnenvaart en biedt ruimte aan grote zeeschepen. Het is de bedoeling dat in 2021 het eerste schip door de sluis kan varen.

De actuele thematiek
“Op de INFRA EXPO staan we uitgebreid stil bij de verbeteringen op het gebied van vervoer over de weg en water. Denk daarbij aan uitbreidingen van het wegennetwerk en vaarwegen. Het Seine-Nord Canal speelt hierbij een belangrijke rol. Er wordt hier immers een vaarweg uitgebouwd die de industriële regio’s van de Seine met die rond de Schelde bereikbaar maakt voor binnenschepen tot 4.400 ton. De nieuwe verbinding biedt economische perspectieven voor Frankrijk, België, Duitsland en natuurlijk Nederland. Veder is er volop aandacht voor de rioleringsproblematiek in Belgische grote steden, en ook het railtransport en de Europese aansluiting van de IJzeren Rijn, een spoorlijn die loopt tussen Antwerpen (België) en Mönchengladbach (Duitsland), via Neerpelt, Weert en Roermond. Een deel van de spoorlijn is buiten gebruik, een groot deel wordt nog wel gebruikt voor goederen- en reizigersvervoer. We gaan ook in gesprek met bijvoorbeeld de Katholieke Universiteit Civiele Techniek uit Leuven, kopstukken uit de haven van Luik en het Verbond van Belgische Ondernemingen voor het leveren van bijdragen aan het congres,” aldus Van Vliet, “Ook  het bedrijfsleven krijgt mogelijkheden voor eigen presentaties.”

Infra Expo Leuven

De beurs is bedoeld voor professionals die op enige wijze betrokken zijn bij ontwerp, aanleg en onderhoud van infrastructurele voorzieningen, zoals federale, provinciale en regionale overheden, zoals projectontwikkelaars, havenschappen en architecten. “We verwachten zo’n 3.500 bezoekers en een kleine 90 exposanten,” vertelt de organisator, “het niveau op dit soort beurzen is in de regel onverminderd hoog. We prevaleren kwaliteit boven kwantiteit. Voor Leuven is deze beurs een debuut; we organiseerden deze al eerder in Antwerpen en Terneuzen. Dit keer organiseren we samen met partner Expolaan, zij zijn verantwoordelijk voor de technische kant van het geheel, de facilitaire voorzieningen, enzovoort. En er wordt volop aandacht gezocht via diverse mediakanalen.”

Niet te missen…
“Hoe je het ook wendt of keert: er moeten meer wegen en verbindingen gelegd worden: het probleem van een onvoldoende uitgebouwde infrastructuur wordt immers steeds nijpender. Thema’s zoals investeringen, havens, uitbreidingen, railtransport, bruggen, sluizen, toenemende files, het belang van waterbouwkundige werken, wegenbouw en bereikbaarheid zijn uiterst belangrijk en staan dus ook prominent op het programma in Leuven,” vertelt van Vliet. “Ik raad iedereen die ook maar iets met bovenstaande thematiek te maken heeft aan om een bezoek te brengen, omdat deze beurs alle ins en outs van huidige problematiek mét bijbehorende oplossingen belicht.”