Het complete plaatje

De machinisten van Breukers Haaksbergen werken nu een maand of drie met een nieuwe Liebherr 916, inclusief een EC219, dubbele QS60 snelwissel, DC2 besturingssysteem en EC-Oil. Robert Breukers is maar wat blij met zijn nieuwe aanschaf. Volgens hem werkt het perfect.

“Die Liebherr wordt dagelijks gebruikt,” vertelt Robert. “Met name bij straatwerk en licht grondwerk. Verplaatsen van materialen met palletvorken en een talud afwerken is ook een fluitje van een cent met deze kraan. Tot nu toe is het werken met het Engcon-systeem ons heel goed bevallen. Het was even wennen en de machinisten hadden even instructie nodig. Maar daarna is de werking perfect.”

Breukers Haaksbergen

Bij het uitzoeken van zijn nieuwe kraan wist Robert goed waar hij op moest letten. “Ik was al bekend met een draaistuk van een andere fabrikant. Die hebben we helaas al snel moeten afschrijven, omdat die het gebruik niet aankon. Het had een vaste montage en het kon het zwaardere werk niet zo goed aan. Ik ben toen gaan zoeken naar afneembare draaikantelstukken. Op de TKD heb ik veel gesprekken gehad met verschillende aanbieders. Wat mij betreft stak Engcon hier met kop en schouders boven uit. Het totale aanbod van uitrustingsstukken en de mogelijkheid om later nog nieuwe opties erbij te kopen, gaf voor mij de doorslag. Je zit niet gelijk helemaal vast aan je keuze en je bent veel beter voorbereid op de toekomst. Ik heb de mensen van Engcon kunnen spreken en ik vertrouw de organisatie. Engcon biedt het complete plaatje.”

Robert heeft dan ook het complete plaatje op zijn Liebherr laten zetten. Met name over het DC2-besturingssysteem en EC-Oil is Robert erg te spreken. “We hebben goed gekeken naar de op- en ombouwkosten. Voor ons was het heel aantrekkelijk om het hele systeem aan te schaffen. Het bevalt ons heel goed!” 

Breukers Haaksbergen

“We hebben alle functies die we willen in twee joysticks zitten. We hebben meerdere machinisten, die ieder precies de afstelling hebben die zij fijn vinden. Er gaat maar één leidingsysteem naar voren, wat de kans op lekkage flink vermindert. En door het EC-Oil-systeem kan je veel meer vanuit de cabine. Voor de machinisten heel erg fijn. Het mooie is dat we de dubbele snelwissel later verder kunnen uitbreiden met EC-Oil. We hebben nu het snelkoppelsysteem op het bovenste, vaste stuk zitten. Als dat ons bevalt, kunnen we later ook uitbreiden aan de onderkant.”     

Beeld | van Det Fotografie