Van den Herik Sliedrecht doopt kraanschip ‘Prins 6’

De Prins 6, gebouwd door scheepswerf Poppen te Zwartsluis, is het nieuwste dieselelektrische motorkraanschip van Van den Herik Sliedrecht. Het 65 m lange schip is dusdanig ontworpen en gebouwd dat het de CO₂-uitstoot minimaliseert.

Hybride kraanschip 
Het schip is volledig dieselelektrisch aangedreven, de kraan is volledig elektrisch. Een 12-tal tractieaccu’s maken via omvormers de havenset overbodig. Het schip heeft een beun en zal worden ingezet voor baggerwerk en steenbestortingen.

PLM 1217E
Aan boord staat een elektrische PLM 1217E kraan, van PLM Cranes. De kraan regenereert energie bij het vieren van de last en sluit daarmee aan op het hybride karakter van het schip.

Doopvrouwe
Het schip wordt gedoopt door Hanneke Nobel, zij is de vrouw van de voorzitter van de stichting die de aandelen van Van den Herik Sliedrecht beheert. Van den Herik

Sliedrecht
Van den Herik Sliedrecht heeft al sinds 1946 een heldere visie op waterbouwkundige vraagstukken. Zij voert werkzaamheden uit in Nederland en andere landen van Europa op binnen- en buitenwateren. De projecten variëren van dijkversterkingen tot rivieronderhoud, strandsuppleties, havenaanleg etc. Het bedrijf kent ongeveer 170 medewerkers en beschikt over een vloot met zo’n 40 schepen en pontons. Op de CO2-Prestatieladder staat Van den Herik Sliedrecht op niveau 5. Met de investering in dit schip onderschrijft zij het belang dat zij hecht aan een lage CO2-uitstoot.