Van Gelder, Topcon en Infra-Techniek ontwikkelen 3D-frezen

Het frezen van asfalt kan nu nog beter en preciezer. En dat allemaal dankzij een nieuwe innovatieve techniek die Aannemingsmaatschappij Van Gelder samen met Topcon en Infra-Techniek heeft ontwikkeld: 3D automatisch frezen.

Het idee voor die nieuwe techniek ontstond dankzij het project aan de provinciale weg N518, de enige weg die het schiereiland Marken met het vaste land verbindt. Aannemingsmaatschappij Van Gelder deed in opdracht van de provincie Noord-Holland groot onderhoud aan die weg, met als kanttekening dat de overlast voor het dorp minimaal moest blijven en de weg open moest blijven. “Dus zijn we gaan kijken hoe we dat het beste konden gaan doen in een hele korte tijd en binnen de gestelde kaders”, zegt Leendert Ripping, directeur van Aannemingsmaatschappij Van Gelder. “Uiteindelijk zijn we in samenspraak met Infra Techniek bij Topcon uitgekomen.”

Topcon heeft de hard- en software voor het nieuwe systeem geleverd, een onderdeel van het SmoothRide-concept. Belangrijk daarbij is de RD-M1 scanner. Deze scanner wordt achter op de auto gezet en is voor het inmeten van de weg. Dat kan gewoon in het verkeer, bij een snelheid van dertig tot en met zestig kilometer per uur. De RD-M1 meet op elke centimeter precies de hoogte van het wegdek. Met die gegevens kan er vervolgens een digitaal ontwerp worden gemaakt van de bestaande situatie, zodat er bij het frezen van het asfalt geen centimeter te veel wordt weggehaald.

Het ontwerp kan vervolgens via de 3D-MC box van Topcon worden ingeladen in de freesmachine. “Onze machines zijn namelijk uitgerust met een Level pro plus systeem voor 3D-nivellering, waardoor de hoogteregeling van de machine automatisch wordt aangestuurd”, aldus Ton de Jong, directeur van Infra-Techniek, de onderaannemer in dit project. “Het grote voordeel is dat er veel nauwkeuriger gefreesd kan worden dan wanneer de machinist de cijfers met de hand in moet voeren.”

Dankzij het nieuwe 3D-frezen is de afwijking in het freesbeeld teruggebracht van 1 centimeter tot maar liefst 4 millimeter. “Het is ook nog eens een zeer duurzame ontwikkeling”, zegt directeur Ripping. “Minder transport voor het afvoeren van asfalt, minder overlast voor de omgeving én een nieuwe asfaltlaag met een constante dikte waardoor de levensduur met jaren wordt verlengd.”

Bekijk hier het filmpje over deze nieuwe techniek:

Asfalt frezen